ហេតុអ្វីបានជាអាស៊ីខាងត្បូងជាចំណុចក្ដៅនៃការបំពុលពិភពលោកទាំងមូល?
អន្តរជាតិ៖កម្រិតជាតិពុលនៅក្នុងខ្យល់អាកាសកំពុងតែរំខានកាន់តែខ្លាំងដល់ជីវិតមនុស្សរាប់លាននាក់នៅអាស៊ីខាងត្បូង។ ដោយសារការបំពុលទាំងនេះ តំបន់ខ្លះត្រូវបង្ខំចិត្តបិទសាលារៀន ផ្អាកការប្រារព្ធព្រឹត្តិការណ៍សំខាន់ៗ និងតំបន់ខ្លះទៀត រដ្ឋាភិបាលឈានដល់ការជំរុញឱ្យប្រជាជននៅតែក្នុងផ្ទះ ដើម្បីរក្សាសុខភាព។
ការបំពុលខ្យល់កាន់តែអាក្រក់នេះ គឺជាបញ្ហាប្រចាំកាយសម្រាប់ប្រជាជាតិអាស៊ីខាងត្បូងជារួម។ បើទោះជារដូវរងារខិតចូលមកដល់ សារធាតុបំពុលទាំងនោះក៏មិនបានចេញទៅណាឆ្ងាយដែរពោលគឺវានឹងស្ថិតនៅជាប់គាំងជាមួយស្រទាប់បរិយាកាស ហើយនឹងរលាយមកវិញនៅរដូវក្ដៅ។
អាស៊ីខាងត្បូងបានក្លាយជាចំណុចក្តៅសកលសម្រាប់ការបំពុលខ្យល់ ដោយការសិក្សាបានរកឃើញថា ប្រទេសចំនួន៤ និងទីក្រុងចំនួន ៩ ក្នុងចំណោមប្រទេស និងទីក្រុងដែលមានការបំពុលខ្យល់ខ្លាំងបំផុត គឺស្ថិតនៅក្នុងតំបន់អាស៊ីខាងត្បូងនេះឯង។
មូលហេតុនៃការបំពុល
ក្នុងរយៈពេលពីរទសវត្សរ៍កន្លងមកនេះ បណ្តាប្រទេសនៅអាស៊ីខាងត្បូងបានស្គាល់ការរីកចម្រើនគួរឱ្យកត់សម្គាល់។ ការរីកចម្រើនបែបនេះ ក៏មានន័យថាឧស្សាហូបនីយកម្ម និងកំណើនប្រជាជន មានការកើនឡើង ដែលនាំឱ្យតម្រូវការថាមពល និងឥន្ធនៈហ្វូស៊ីលកើនឡើងដូចគ្នា។
ខណៈពេលដែលសកម្មភាពរោងចក្រ ឧស្សាហកម្ម និងយានជំនិះជាការបំពុលរបស់ប្រទេសភាគ ច្រើន អាស៊ីខាងត្បូងឯណេះវិញបែរជាបង្កើនសកម្មភាពបំពុលតាមរយៈការចម្អិនអាហារ ការបូជាសព និងការដុតផ្ទៃដីកសិកម្មទៅវិញ។
ឧទាហរណ៍ជាក់ស្ដែង ប្រហែលជា ៣៨% នៃការបំពុលនៅទីក្រុងញូវដេលីក្នុងឆ្នាំនេះ គឺបណ្តាលមកពីការដុតផ្ទៃដីកសិកម្ម ដែលជាវិធីធ្វើកសិកម្មតាមបែបប្រពៃណីរបស់កសិករឥណ្ឌា។
ការកើនឡើងនៃចំនួនយានជំនិះនៅលើផ្លូវថ្នល់ ដោយសារការអភិវឌ្ឍន៍ក៏មានចំណែកក្នុងការធ្វើឱ្យបញ្ហាបំពុលកាន់តែធ្ងន់ធ្ងរឡើងផងដែរ។ ជាក់ស្ដែង នៅក្នុងប្រទេសឥណ្ឌា និងប៉ាគីស្ថាន ចំនួនយានយន្តបានកើនឡើង ៤ ដងចាប់តាំងពីដើមទសវត្សរ៍ឆ្នាំ ២០០០ មក។
ទីក្រុងញូវដែលី បានជាប់ចំណាត់ថ្នាក់ជារដ្ឋធានីដែលមានការបំពុលខ្លាំងបំផុតរបស់ពិភពលោកក្នុងរយៈពេល ៤ ឆ្នាំជាប់ៗគ្នា ដោយក្នុងចំណោមប្រជាជន ១ ពាន់នាក់ មានយានជំនិះចំនួន ៤៧២គ្រឿង។ បើយោងតាមទិន្នន័យរបស់រដ្ឋាភិបាលឥណ្ឌា គិតត្រឹមឆ្នាំ ២០២២ យានយន្តប្រមាណជិត ៨ លានគ្រឿងកំពុងធ្វើដំណើរលើដងផ្លូវ។
ប៉ុន្តែនេះក៏មិនមែនមានន័យថា បណ្ដាប្រទេសនៅប៉ែកអាស៊ីខាងត្បូងមិនមានការខិតខំប្រឹងប្រែង រកដំណោះស្រាយនោះដែរ។ ប្រទេសប៉ែកអាស៊ីខាងត្បូងបានចាប់ផ្តើមទប់ស្កាត់ការបំពុល ដោយការដាក់ចេញនូវផែនការគ្រប់គ្រងគុណភាពខ្យល់ ការដំឡើងបន្ថែមទៀតនូវឧបករណ៍ត្រួតពិនិត្យការបំពុល និងការជំរុញឱ្យមានការផ្លាស់ប្តូរទៅជាថាមពលស្អាត (Clean Energy)។ ប៉ុន្តែយុន្ដការដែលដាក់ចេញទៅទាំងប៉ុន្មាននេះ មិនទាន់ទទួលបានលទ្ធផលគួរឱ្យកត់សម្គាល់នៅឡើយទេ។
អ្នកជំនាញនិយាយថា បញ្ហាគឺនៅត្រង់កង្វះខាតការសម្របសម្រួលលើកិច្ចខិតខំប្រឹងប្រែង គ្រប់គ្រងការបំពុលរវាងប្រទេសក្នុងតំបន់។
ក្នុងន័យនេះ ប្រទេសដែលធ្វើសកម្មភាពបំពុលតិចតួច ក៏មិនបានន័យថាមានការបំពុលទាបនោះដែរ ដោយហេតុថា ខ្យល់ពុលអាចបក់ធ្វើដំណើរបានរាប់រយគីឡូម៉ែត្រ ដោយឆ្លងកាត់ពីប្រទេសមួយ ចូលទៅកាន់ប្រទេសមួយទៀតបាន។ មូលហេតុនេះហើយ ដែលនាំឱ្យការបំពុលកាន់តែរីកសាយ ភាយធំឡើង។
ឧទាហរណ៍ ប្រហែលជា ៣០% នៃការបំពុលនៅក្នុងទីក្រុងធំៗរបស់ប្រទេសបង់ក្លាដែស មានប្រភពចេញមកពីប្រទេសឥណ្ឌា។ ម្លោះហើយ ដំណោះស្រាយចំពោះបញ្ហានេះ គឺទាមទារឱ្យ មានការចូលរួមពីគ្រប់ប្រទេសក្នុងតំបន់អាស៊ីខាងត្បូងតែម្ដង។
លើសពីនេះទៅទៀត គេក៏ត្រូវយកចិត្តទុកដាក់ទៅលើការគ្រប់គ្រងសំណល់ទូទៅ និងសំណល់ក្នុង វិស័យកសិកម្ម ហើយដែលសំខាន់បំផុតសម្រាប់ប្រទេសឥណ្ឌាគឺការកាត់បន្ថយការដុតផ្ទៃដីកសិកម្ម ទៅជាការធ្វើកសិកម្មបែបទំនើបវិញ៕
ប្រែសម្រួល៖កែវ បុស្បា
ប្រភព៖ Explainer: Why is South Asia the global hotspot of pollution?