កញ្ជើសុំសីល

ក្នុង​វចនានុក្រមខ្មែរពន្យល់ពាក្យ “សីល” ជាវិរតិចេតនាដែល​វៀរចាក​អំពើ​អាក្រក់ ការ​កាន់ ឬប្រព្រឹត្ត​ល្អ​ដោយ​កាយ​ វាចា ការ​មិន​ប្រព្រឹត្តកន្លង​សិក្ខាបទ ឬវិនយ​បញ្ញត្តិ។ ការ​រក្សា​សីល​ក្នុងព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា​​​មាន​បី គឺនិច្ចសីល ឬការរក្សា​សីល៥ ឧបោសថសីល ឬការ​រក្សា​សីល៨ និង​អតិរេក​សីល​ ឬការរក្សា​សីល១០ ហើយក្នុង​ព្រះពុទ្ធសាសនាតែង​ទូន្មា​​ន​ ពុទ្ធ​សាសនិក​រក្សា​សីល​ឱ្យបាន​​ខ្ជាប់​ខ្ជួន ដ្បិត​សីលជាគ្រឿងលម្អមនុស្ស (សីលំ អភរណំ)។ ប៉ុន្តែនៅទីនេះ ខ្ញុំសូមមិន​អធិប្បាយវែង​ឆ្ងាយ​អំពី​ការ​រក្សា​សីល​​​ទាំង​ឡាយ​តាម​ពុទ្ធបញ្ញត្តិ​​ទេ។​ ក្នុង​អត្ថបទនេះ ខ្ញុំ​សូម​​លើក​មក​និយាយ​​អំពីវត្ថុ និងគ្រឿង​បូជា​សំខាន់ៗ​ដែល​អ្នក​រក្សា​សីល​​ប្រើ​​​​​ ហើយ​រៀបចំ​យ៉ាង​វិសេស​ដាក់​ក្នុង​កញ្ជើមួយ​ហៅ​​ថា “កញ្ជើ​សុំ​សីល”។

​​ខ្មែរ​ពុំ​លំបាកយល់​ឡើយ​ពាក្យថា “កញ្ជើ” ដ្បិត​យ៉ាង​ហោច​យើង​ធ្លាប់​​សង្កេត​ឃើញ​អ្នក​ស្រែ ឬអ្នក​ចម្ការ ប្រើ​កញ្ជើ​សម្រាប់​​​​ដាក់ស្រូវអង្ករតមក​ជាហូរហែ។ កញ្ជើ ជា​វត្ថុ​ត្បាញ​ពី​​បន្ទោះ​ឫស្សី ក្តាប់​នឹង​បន្ទោះ​ផ្តៅ ឬវល្លិ ដែល​មាន​រាងមូល​នៅផ្នែក​ខាង​លើ​ហៅថា​មាត់ និ​ង​ខាងក្រោម​រាបហៅថាបាត។ ប៉ុន្តែកញ្ជើសុំ​សីល​ដែល​ខ្ញុំ​លើកមករៀបរាប់​នេះ ជាកញ្ជើ​​ សម្រាប់​​ដាក់តែ​របស់របរ និង​​​​គ្រឿងសក្ការៈ​ផ្សេងៗ​​ ទុក​​​ប្រើប្រាស់​រក្សាសីលតាម​ប្រតីភាព​ថ្ងៃ​​សីលប្រចាំខែ និងការ​ចូល​​ទៅ​សមា​ទាន​​សីល​នៅ​តាម​បុណ្យ ឬពិធីតូចធំនានា​ក្នុង​ពុទ្ធ​សាសនា​។ កញ្ជើ​នេះ ខ្ញុំ​មាន​​ឱកាស​​ឃើញក្នុងថ្ងៃ​បុណ្យ​រួមទួលតាមឿងពូន​ភ្នំខ្សាច់ របស់​អ្នក​​ស្រុក​តំបន់​អង្គរ ស្ថិត​នៅ​ទួល​តាមឿង(អ្នកតា) ​​ក្បែរ​វត្ត​​​​អធ្វារ​ ខេត្ត​​សៀមរាប​។ ផុត​ពី​នោះ​ ឬនៅ​ទីផ្សេង សូម្បីតែក្នុងខេត្ត​សៀមរាបដដែល ខ្ញុំឥតឱកាសបានឃើញទៀត​ឡើយ តែ​​ខ្ញុំក៏ពុំ​ហ៊ាន​អះអាងដាច់ណាត់ថា​ នៅទីផ្សេង ឬនៅបុណ្យ​ផ្សេងអ្នករក្សាសីល​​​ប្រើ​កញ្ជើ​​សុំសីល​នេះ​ដូច​​នៅវត្តអធ្វារ​ដែរ។

កញ្ជើសុំសីល​ដែល​ខ្ញុំឃើញ​ប្រើ​ក្នុង​ឱកាសខាងលើ ជា​ប្រភេទ​កញ្ជើមាន​បាត​ខាង​ក្រោម​​ជ្រុង(ជើង) ហើយ​មាន​​លាបជ័រ​​ឈើ(ឬម្រ័ក្ស?) ​យ៉ាង​រលើបរលោង​។ ខ្ញុំសង្កេត​ឃើញ​ ​​​តែ​ដូន​ជី​ស្លៀក​សពាក់សប៉ុណ្ណោះ ដែល​​​ប្រើ​កញ្ជើ​សុំ​សីល។​ រីឯតា​ជី​ដែល​​រក្សា​សីលដូច​គ្នា​ ពុំ​ឃើញប្រើ​កញ្ជើទាំងនោះ​ឡើយ​ ពោលគឺប្រើ​​ត្រឹម​​តែ​​​ថង់​យាមមួយ​​គត់។ ប៉ុន្តែ​យ៉ាង​ណា​ក៏ដោយ អ្វីដែល​គួរ​ឱ្យចាប់​អារម្មណ៍ គឺវត្ថុ​ដែល​​​ផ្ទុក​ក្នុង​កញ្ជើនេះទៅ​វិញ​ទេ ដ្បិត​វត្ថុ​ខ្លះ​កើត​​ឡើង​​ដោយ​កិច្ច វត្ថុ​ខ្លះ​ជា​គ្រឿង​សក្ការៈសម្រាប់​បូជា និង​វត្ថុ​ខ្លះ​បង្ហាញ​ឱ្យឃើញ​ពី​ទំនៀម​​ទម្លាប់​ ព្រម​ទាំង​មាន​ន័យខ្លឹមសារ​ជ្រៅ​ហួស​​ពីអ្វី​ដែល​ខ្ញុំយល់ផងក៏មាន។

វត្ថុ​សំខាន់បំផុត​ខ្វះពុំបាន​នៅ​ក្នុង​កញ្ជី​សុំ​សីល​​នេះ​ គឺ​ឧបចារ។ ឧបចារ​មាន​រាង​សណ្ឋាន​​ប្រហាក់​ប្រហែល​ជើង​ពាន ហើយ​​ផ្នែក​ខាងលើ​ធ្វើពីលលាដ៍ដូង ខាត់សម្អាត​យ៉ាង​​រលោង។ នៅ​លើ​មាត់​ឧបចារនេះ មាន​កន្លែង​សម្រាប់​បិទទៀន ដោតធូប ឬផ្កាឈូក​ អំឡុង​​ពេល​សមាទាន​សីល។ ក្នុងឧបចារ​នេះ​មាន​វត្ថុ​សំខាន់ៗ​​ពីរទៀតគឺ “គ្រាប់​អជ្ជ” ដែល​យើង​ស្គាល់​ជា​ទូទៅថាផ្គាំ ​និង​វត្ថុ​មួយ​​ទៀត​មាន​សណ្ឋាន​ជា​ក្រដាស​រុំជុំវិញ​វត្ថុប្រាំយ៉ាងគឺ ទៀន ធូប ម្លូ ស្លា និង​បារី ហើយ​​អ្នក​ស្រុក​ហៅថា “ខន្ធប្រាំ”។ គេពន្យល់យ៉ាង​ខ្លីថា គ្រាប់អជ្ជ គឺទុក​សម្រាប់​ចម្រើន​​អជ្ជ ហើយ​​ខន្ធប្រាំតំណាងឱ្យខន្ធទាំង​ប្រាំរបស់​មនុស្ស។ ខន្ធ​ប្រាំត្រូវ​​ធ្វើ​ដោយ​គ្រូ​ត្រឹម​ត្រូវ​ ហើយ​ចង​ដោយ​ចំណង​អំបោះ​ឆៅ​បីកន្លែង គឺ​ដើម កណ្តាល​ និង​ចុង។ វត្ថុ​​នេះ​​សំខាន់​បំផុត ហើយ​​បើ​បាត់បង់ ឬខូចខាត​​ត្រូវ​​ទៅ​សុំ​ពី​គ្រូ​ម្តង​ទៀត។​

សរុបមកកញ្ជើសុំសីលនេះ​ជា​វត្ថុ​ពិសេស​សម្រាប់ដូន​ជីរក្សា​សីលដាក់​វត្ថុ​ និង​គ្រឿង​បូជាផ្សេងៗ ​សម្រាប់​បំពេញ​ឱ្យការរក្សា​សីល​​មាន​ភាពងាយ​ស្រួល ដ្បិតក្រោយ​ចប់​ពិធី​គេ​សង្កេត​​ឃើញ​ដូន​ជីខ្លះទូល ខ្លះកណ្តៀត ហើយ​​ដូន​ជី​ខ្លះ​ដែល​នៅ​មាន​កម្លាំង​ចំណាប់​​ធាក់​​កង់​ ក៏​ដាក់​​កញ្ជើ​សុំ​សីលនោះ​ចងដឹក​ខាងក្រោយ​ដែរ ពោលគឺ​ហាក់​ដូច​ជា​ធ្វើ​តាម​ទម្លាប់​​និស្ស័យ​​ជា​ស្រ្តី​អ្នកស្រុកអ្នកស្រែ​។ ទន្ទឹម​នឹង​​នេះ នៅ​ក្នុង​​ញ្ជើ​សុំ​សីល​ឃើញ​មាន​ទាំង​ទៀន ធូប ម្លូស្លា និង​​ទឹក​មួយ​ដប។ វត្ថុទាំង​អស់ចុងក្រោយ​នេះ​ទុក​សម្រាប់​​ប្រើ​ប្រាស់​ និង​ទទួល​ទាន​តាម​ទម្លាប់(ម្លូស្លា)។ ដូច្នេះ​ការរៀបចំរណ្តាប់នេះពុំមែនមាន​កំណត់​នៅ​ក្នុង​បញ្ញត្តិ​ពុទ្ធ​សាសនា​​​ឡើយ។ ប៉ុន្តែ​​វត្ថុសំខាន់ៗ ដែលយើង​​សង្កេតឃើញ​នៅក្នុង​នោះហាក់​ដូចជា​ពិសេស​សម្រាប់​ការ​ធ្វើ​សមាធិ ឬធ្វើ​កម្មដ្ឋាន៕

——————————————————————-

Kancheur or Basket for observing Sila

Sila is morality or right conduct in Buddhism. It has three types; five precepts, eight precepts, and ten precepts. However, this short article will be focusing only on the offerings and items that layman puts in a basket called the basket of observing Sila.

Kancheur or basket is well-known among villagers because it has been used to stock the rice or paddy. Kancheur makes from thin flat bamboo strips with rattans or vines. It has a rounded mouth and a flat base. However, the basket for observing Sila is unique. It is only used to put important items and offerings for Buddhist occasions or ceremonies.    

Basket for observing Sila used by the nun in the occasion of building sand mount at Toul Ta Moueng, which is located near Vat Athear, Siem Reap province. Besides, it is not known whether the same basket has been used in the other areas.

The basket for observing Sila has a square base and is probably coated with lacquer. It uses by the nun. The most interesting thing is not the basket, but the items and offerings inside. The most important item is Upachar. It is similar to a footed bowl. The upper part makes from polished coconut shells. The basket for observing Sila has a section on the rim for inserting a candle, incense, or lotus during observing Sila. In addition, there are a rosary and a bunch of candles, incense, betel, areca, and cigarette covered by paper. These five items represent five Khandas of humans. Five Khandas is carefully made by a Guru or Acharya. The top, middle, and bottom are tied with cotton thread. In case, the five Khandas are missing, a new one is requested to make.

Therefore, the basket for observing Sila is crucial for the nun to put the items and offerings. It is convenient to carry back and forth. Those offerings might use for meditation. However, the items and offerings in the basket did not mention by the Buddha.

អត្ថបទដើម៖ កញ្ញា ហៀង សុវណ្ណមរកត

- Advertisement -spot_img

អត្ថបទជាប់ទាក់ទង

អត្ថបទផ្សេងទៀត

- Advertisement -spot_img

បណ្ដាញសង្គម

18,489FansLike
191,100FollowersFollow
17,700SubscribersSubscribe
- Advertisement -spot_img
error: Content is protected !!