ទំព័រដើមទំនៀមទម្លាប់បុរាណជំនឿទម្លាប់ចាប់ត្រីធ្វើបុណ្យឡើង​មាឃនៅភូមិបង្កោងនៃ​តំបន់​អង្គរ

ទម្លាប់ចាប់ត្រីធ្វើបុណ្យឡើង​មាឃនៅភូមិបង្កោងនៃ​តំបន់​អង្គរ

ភូមិបង្កោង​ ស្ថិត​នៅក្នុង​ឃុំ​អំពិល ស្រុក​ប្រាសាទ​បាគង ខេត្ត​សៀមរាប មាន​ចម្ងាយ​​ប្រហែល​​​ជាង១០គីឡូម៉ែត្រ​នៃភាគខាងកើត​ទីរួម​ខេត្ត និង​ប្រហែលជិត១០គីឡូម៉ែត្រខាង​ជើង​​ ​ប្រាសាទ​បាគង (រូបលេខ​១)​​។ គេដឹងថានៅក្នុង​ភូមិបង្កោង​មានត្រពាំង​បុរាណ​ធំ​មួយ​​​ហៅ​​ថា “ត្រពាំងបឹង”​​ ដែល​​ជា​ប្រភពត្រីយ៉ាង​សម្បូរសម្រាប់​អ្នក​ស្រុក​នេសាទ​ចាប់​​រួម​​គ្នា​មួយ​​​ឆ្នាំ​ម្តង​ ដូចឃើញ​ល្បី​ល្បាញ​លើ​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​សង្គម​សព្វថ្ងៃ។ ប៉ុន្តែ​ការពិត ការ​ចាប់​​​ត្រី​​រួមគ្នា​ក្នុង​ភូមិ​នេះ​ធ្វើឡើងរាល់​ឆ្នាំ​នៅក្នុង​អំឡុង​ដើម​ខែមាឃ ដ្បិតតាម​ទម្លាប់ គឺ​ត្រី​មួយភាគ​ដែល​​អ្នកភូមិ​​ចាប់បាន​ពីត្រពាំង​បឹង ​រំលែក​ទុកសម្រាប់​ផ្គត់ផ្គង់ធ្វើ​ម្ហូប​ក្នុង​ពិធី​​នៅ​ថ្ងៃ​​បន្ទាប់​ហៅ​ថា“បុណ្យឡើង​មាឃ”​ ឬ “ឆាន់ឡើង​មាឃ”។ ពិធី​នេះ គឺជា​ទំនៀម​​​ប្រចាំ​ភូមិ​តែង​​ប្រារព្ធ​​​ក្រោយ​ប្រមូលផល​ស្រូវរួច​រាល់​ ហើយ​ដែល​ភ្នែក​អ្នកផង​ពី​ចម្ងាយ​​​មើល​​​ឃើញ​ភាព​​គគ្រឹក​គគ្រេង​​ “ការ​ចាប់ត្រី” តែអ្នកស្រាវជ្រាវភាគច្រើន​យល់​ថា​ ជា​ទំនៀម​​យ៉ាង​សំខាន់​​​ពាក់​ព័ន្ធ​នឹង​ពិធី​នៅចុង​បញ្ចប់នៃរដូវ​ធ្វើស្រែ ឬ “វដ្តស្រូវ”។

ជាការ​ពិត ជារៀង​រាល់ឆ្នាំនៅដើម​ខ្នើត​ក្នុង​​ខែ​មាឃ ​​អ្នកស្រុក​​រស់​​នៅ​តំបន់​អង្គរ​តែង​ប្រារព្ធ​​ពិធី​ “ឡើង​មាឃ” ពុំដែល​ខក​ខានឡើយ។ អ្នកភូមិ​ភាគច្រើន​​ប្រារព្ធ​ពិធី​នៅ​​ថ្ងៃ​៣កើត ហើយ​អ្នក​​​ខ្លះហៅ​​ពិធីនេះ​​ថា“៣កើតមាឃធំ”ក៏មាន។ ​ទីតាំង​​ដែល​គេ​​តែងប្រារព្ធ​​​ពិធី​ឡើង​​មាឃ ឬ៣កើតមាឃធំ គឺពុំ​ដែល​ឃើញ​ធ្វើ​នៅតាមវត្ត​ដូច​បុណ្យ​ដទៃឡើយ ពោល​គឺ​គេ​ច្រើន​ធ្វើ​នៅ​សាលា​បុណ្យ ឬសាលា​​សំណាក់​​​​​ក្នុង​​ភូមិ​ នៅ​ក្នុង​បរិវេណ​​ប្រាសាទ នៅ​ខ្ទម​អ្នកតា​​​​ក្នុង​​វត្ត​ ឬនៅ​តាម​ទីទួលអ្នកតា​ណាមួយក្នុង​ភូមិ ​ហើយ​គេ​ក៏​ហៅ​ពិធី​នេះ​ម្យ៉ាង​ទៀត​ដែរ​​ថា“ឡើង​អ្នកតា​”។ ភូមិ​មួយចំនួន​នៅក្នុង​តំបន់​​​​អង្គរ​ដែលគេ​ធ្លាប់​​សម្គាល់​​ឃើញ​ប្រារព្ធ​ពិធី​ឡើង​មាឃ ឬឡើង​អ្នកតា​ គឺមាន​ទាំងភូមិ​​នៅ​​តំបន់​​ខាង​លើ(ខិត​ទៅ​ជិត​​ភ្នំគូលែន) តំបន់​កណ្តាល (ជុំវិញរមណីយដ្ឋាន​អង្គរ) និង​​តំបន់​ខិត​ទៅក្បែរ​​ទន្លេ​សាប។ ប៉ុន្តែ​​សព្វថ្ងៃគេ​មើល​​​ឃើញ​ថា​ភូមិ​បង្កោង​ គឺជា​ភូមិមួយ​ដែលប្រារព្ធពិធីឡើង​មាឃ​យ៉ាង​គគ្រឹ​ក​គគ្រេង​ជាង​​​​​ភូមិ​ដទៃ ជាពិសេស​គឺ​ការ​ចុះ​ចាប់​ត្រី​រួម​គ្នា​នៅ​ត្រពាំង​បឹង​។​

ចំពោះ​ពិធីឡើងមាឃ​នៅ​ភូមិ​បង្កោង ​​ពុំកំណត់​យក​ថ្ងៃជាក់លាក់ “៣កើត​ខែមាឃ” ដូច​ភូមិ​ដទៃទេ ដ្បិត​មាន​ហេតុផលខ្លះ​បញ្ជាក់ថា​អាស្រ័យ​លើ​កា​រ​មូលមាត់​​​ក្នុងភូមិ និង​អាស្រ័យ​​លើទឹកត្រពាំង​ស្រកអាចចុះចាប់ត្រីបានឬអត់។​ ឆ្នាំ​ខ្លះ​គេ​ប្រារព្ធ​នៅ​​​​ថ្ងៃ​៣កើត ខែ​មាឃ ហើយឆ្នាំខ្លះ​ក្រោយថ្ងៃ៣កើត តែក៏មិន​​ហួស​ខែ​មាឃ​​ឬឆ្លង​ចូល​​ខែ​​​​ផល្គុន​ឡើយ។ តាម​​ទម្លាប់​អ្នកភូមិ គឺនៅមុន​ថ្ងៃប្រារព្ធពិធី​គេ​តែងងើបពីព្រលឹមទៅ​ជួប​ជុំគ្នា​នៅ​ត្រពាំង​​​បឹង ដើម្បី​​​ចុះ​​ចាប់ត្រី​ធ្វើម្ហូប​ ជាពិសេសធ្វើ​សម្ល​នំបញ្ចុក និង​ប្រគេន​​​​ព្រះសង្ឃ​​ក្នុង​ថ្ងៃ​បន្ទាប់។ ត្រពាំង​​​នេះមាន​ទំហំ​ប្រហែល​​១គីឡូម៉ែត្រ​បួនជ្រុង(រូបលេខ​២) ហើយ​គេទុក​ជា​​សម្បត្តិ​​​រួម​របស់​​​ស្រុកភូមិ ដែល​​គេ​ពុំ​ដែល​ហ៊ាន​ល្មើស​ទំនៀម​ចុះចាប់ត្រី​​មុន​ថ្ងៃ​កំណត់​​ឡើយ។ បំរាម​នេះ​គេច្រើន​ដាក់កំហិតពីរវាងខែកត្តិក ដោយដាក់​វេន​យាម​ប្រចាំទាំង​ថ្ងៃទាំង​យប់​។ ការ​ចាប់​​ត្រី​​ក្នុង​​ត្រពាំង​​នោះ​​សោត​ គេអនុញ្ញាតឱ្យ​ប្រើ​​តែឧបករណ៍បុរាណរួមមាន សំណាញ់ មង អង្រុត និង​ឈ្នាង​ជាដើម (រូបលេខ​៣)។ កម្មវិធីចុះចាប់ត្រីនេះ គឺចាប់ផ្តើម​មុន​​ម៉ោង៧​ព្រឹក (ចប់ម៉ោង​១ ឬ២រសៀល) ដោយ​​មាន​មេភូមិអុជកាំជ្រួច​ជា​សញ្ញា​អនុញ្ញាត។ រីឯអ្នក​​ដែល​​អាច​ចុះចាប់ត្រី​ត្រពាំង​ក្នុង​វេលា​នោះ​ គឺ​បានតែអ្នកភូមិបង្កោង និង​អ្នក​ធ្លាប់​មាន​ផ្ទះ​កំណើត​​រស់នៅ​ក្នុង​ភូមិ​​បង្កោង​ តែប្តូរ​ទីលំ​នៅ​​ទៅរស់នៅភូមិផ្សេងប៉ុណ្ណោះ។ សូមបញ្ជាក់ថា នៅត្រពាំងបឹងនេះ​មាន​អ្នកតាបួន គឺអ្នកតា​ដេក​ផ្ងារ អ្នកតា​បឹងឬ​អ្នកតា​​​ប្រសិទ្ធធ្នូ អ្នកតា​សុខ និង​អ្នកតា​ស្រុន។ ចំណែកឯនៅ​ក្នុង​ភូមិ​ មានអ្នកតា​ច័នស្ថិត​នៅក្រោមដើម​ច័នធំមួយ (រូបលេខ​៤) ដែលគេតែង​ថ្វាយ​ដង្វាយ​​​​ផ្សេងៗ​ក្នុង​ថ្ងៃ​ធ្វើបុណ្យ។ ប៉ុន្តែ​​យ៉ាងណាក្តី​ ចំពោះអ្នកតា​ដេក​ផ្ងារ គេមើល​ឃើញ​ជាក់​ស្តែងថា​ស្ថិត​នៅក្នុង​ត្រពាំង ហើយគឺជា​ថ្មគោល​បុរាណ​រាង​បួនជ្រុង​ មាន​ឆ្លាក់​ព្រះពុទ្ធ​ជុំវិញ។​ បើតាម​អ្នក​ខ្លះ​អះអាង គឺកាលពីមុនមានថ្មគោលពីរ ប៉ុន្តែថ្មមួយទៀតគេលួចបាត់ទៅ ហើយ​ថ្ម​ដែល​នៅ​សល់នេះ គេទើបនឹង​លើក​បញ្ឈរ (រូបលេខ​៥)។

ដោយឡែក ផលត្រីដែលអ្នក​ភូមិ​រកបានពីត្រពាំងបឹងក្នុង​មួយថ្ងៃនេះ គឹជា​ចំណែក​រៀងៗ​​ខ្លួន​សម្រាប់យកទៅធ្វើ​សម្ល​នំបញ្ចុក ឬចម្អិនហូបភ្លាម​ក្បែរ​មាត់​ត្រពាំង។ ចំណែក​ឯ​ត្រីដែល​ហ៊ុមចាប់នៅក្នុង​សម្រាស់​រួម​គ្នា​កណ្តាល​ត្រពាំង​ គឺរក្សា​ទុកសម្រាប់ធ្វើម្ហូបផ្គត់​ផ្គង់​នៅ​រោង​បុណ្យ ពោលគឺ​ទាំងសម្រាប់​ទទួល​ភ្ញៀវ និង​ជា​ចង្ហាន់​ប្រគេន​ព្រះ​​សង្ឃ​។ ទន្ទឹម​នឹង​នេះដែរ ក្នុង​ថ្ងៃចាប់ត្រីគេក៏សង្កេតឃើញ​អ្នកភូមិ​មួយចំនួនទៀត​នៅផ្ទះ​រៀបចំ​ធ្វើ​នំបញ្ចុក ដែល​ជា​​អាហារ​លេចមុខ​ជាងគេ​ក្នុង​ពិធីឡើង​មាឃនៅភូមិ​បង្កោង​។ លុះស្អែកឡើងនៃ​ថ្ងៃ​បន្ទាប់ អ្នកភូមិ​ចាប់ផ្តើម​រៀបចំ​ម្ហូបចំណី ចង្ហាន់​ព្រះសង្ឃ និង​គ្រឿង​សក្ការៈ​​ ព្រមទាំងស្រូវ​រៀងៗខ្លួន​យកទៅ​កាន់​សាលាបុណ្យ។ នៅក្នុងបរិវេណ​សាលាបុណ្យគេ​តែង​​រៀប​ចំ​ឱ្យមាន​​ភ្នំខ្សាច់ និង​​រានទិស​ទាំង៨។ លុះ​ដល់​វេលា​រសៀល គេដាក់ដង្វាយ​​បន្តិច​បន្តួច​នៅ​ខ្ទម​​អ្នកតា​ច័ន រួច​ទើប​អាចារ្យ​ចាប់​ផ្តើម​ធ្វើកិច្ច​​ប្រុង​ពាលី លើកទង់ បួងសួង​សុំ​សេចក្តី​សុខ ពូន​​ភ្នំ​ខ្សាច់ ភ្នំស្រូវ​នៅត្រង់ដើមពោធិ៍​ក្បែររាន​និមរាជ​នៃទិសឦសាន​ (រូបលេខ​៦-៩)។

ចំណែកឯចូលមក​ដល់វេលា​ព្រលប់​ គេ​និមន្ត​ព្រះ​សង្ឃ​មក​ចម្រើន​ព្រះ​បរិត្ត​ទៅ​តាម​​ទំនៀម​ព្រះពុទ្ធសាសនា។ ប៉ុន្តែក្នុងរាត្រីនេះ ពុំមានកិច្ចសម្តែងធម្មទេសនាដូច​ពិធី​បុណ្យ​ផ្សេងៗឡើយ។ លុះព្រឹក​​​ឡើង​​​ជា​ថ្ងៃបញ្ចប់ គេធ្វើ​ពិធីរាប់បាត្រ​ឆ្លង​បុណ្យ (រូបលេខ​១០)។ ចំណែក​ឯភ្នំខ្សាច់ និងស្រូវ​ដែល​អ្នក​ភូមិយក​មក​ចូលរួម​ពូន​ ហើយ​បំបួស​នោះ​ ក៏​ធ្វើ​កិច្ច​ផ្សឹក​ក្នុង​ថ្ងៃ​បញ្ចប់​​នេះដែរ។ ស្រូវ​ទាំងដែលបានមក​ទាំងអស់​ អ្នក​ភូមិ​ស្រុះស្រួលគ្នា​លក់​ភ្លាម​ៗ​ដើម្បី​យក​ប្រាក់​ដោះស្រាយ​ការ​ចំណាយ​ផ្សេងៗ និង​រក្សា​ទុក​​សន្សំ​ក្នុង​ភូមិ (រូបលេខ​១១)។ ចំណែក​ឯកិច្ច​​​បញ្ចូល​បញ្ជាន់រូប​អ្នកតា​ គឺពុំ​ឃើញ​មាន​ប្រារព្ធដូច​​​ពិធី​ឡើង​មាឃ​នៅ​ទីផ្សេងៗ​ដូចជា​ នៅមុខ​ប្រាសាទ​​អង្គរវត្ត ភូមិ​នគរក្រៅ ឬនៅវត្ត​អធ្វារ​ឡើយ។ សូម​រំឭក​ថា ពិធីឡើង​មាឃ​នៅ​ភូមិ​បង្កោង​ឆ្នាំនេះ ប្រារព្ធ​ចំ​​ថ្ងៃ៣-៥កើត ខែមាឃ តែឆ្នាំ​មុន​(២០២៣) ប្រារព្ធ​​នៅថ្ងៃ​១១-១៣​កើត​ ខែមាឃ។

សរុបខ្លីមក ទម្លាប់ចាប់ត្រីនៅត្រពាំងបឹងក្នុងភូមិបង្កោង គឺជា​ផ្នែក​មួយ​នៃទំនៀម​ឡើង​មាឃ​ ដែលអ្នកស្រុកតែងប្រារព្ធក្រោយ​ប្រមូល​ផលស្រូវ​រួចរាល់។ ការ​ចាប់ត្រី​ក្នុង​ត្រពាំង​​បុរាណ​នេះ គេមើលឃើញ​ថា​មានទិដ្ឋភាព​ដ៏​គគ្រឹក​​គគ្រេងខ្លាំង​ក្លា​ជា​ងតំបន់​ណា​ទាំងអស់ សូម្បីតែក្នុងតំបន់អង្គរ​ដូចគ្នា។ ប៉ុន្តែយ៉ាងណាក្តី ការចាប់ត្រីរួមគ្នាមួយឆ្នាំម្តង​ សម្រាប់​ធ្វើពិធីធំៗក្នុងភូមិបែបនេះ បង្ហាញ​ឱ្យឃើញ​ពីតម្លៃនៃសម្បត្តិរួម និង​សាមគ្គី​ក្នុង​​ភូមិ ហើយ​ក៏ស្តែងឱ្យ​ឃើញ​ពីទំនាក់​ទំនង​បរិស្ថាន និង​ប្រពៃណីប្រតិបត្តិ​ក្នុង​សហគមន៍​៕

អត្ថបទដោយ៖ ហៀន សុវណ្ណមរកត

- Advertisement -spot_img

អត្ថបទជាប់ទាក់ទង

អត្ថបទផ្សេងទៀត

- Advertisement -spot_img

បណ្ដាញសង្គម

18,489FansLike
191,100FollowersFollow
19,000SubscribersSubscribe
- Advertisement -spot_img
error: Content is protected !!