ចំពោះពាក្យ «ស្វេយ៑/ស្វេយ» នៅសម័យមុនអង្គរនិងអង្គរ បានកម្លាយដោយផ្នត់ជែក [-អម់-] ឬ [-អង់-] បង្កើតបានជាពាក្យ «សំហ្វេយ៑» ឬ «សង្វេយ/សំង្វេយ៑» ដែលតាមការវិវត្តភាសាខ្មែរ ពាក្យនេះអាចក្លាយមកជាពាក្យ «សង្វើយ» ប៉ុន្ដែពុំឃើញមាននៅក្នុងវចនានុក្រមខ្មែរឡើយ។ ពាក្យ «ស្វោយ» កាលបើកម្លាយដោយផ្នត់ជែក [-អង់-] បង្កើតបានជាពាក្យ «សង្វោយ» ដែលតាមវចនានុក្រមខ្មែរពន្យល់ពាក្យនេះមានន័យថា គ្រឿងសោយ ព្រះស្ងោយ ឬសំណែនបូជាទេវតា។ នៅសម័យបុរាណ «សង្វេយ» (សង្វើយ/សង្វោយ) សំដៅដល់ដង្វាយដល់អាទិទេពជាដើម ដូចជា ស្លាសំវេយ៑ (K.១៣៧១) = ស្លាសង្វោយ គឺស្លាសម្រាប់ថ្វាយព្រះ។ នៅក្នុងសិលាចារឹកប្រាសាទជើងអងមានបញ្ជាក់អំពីព្រះសង្វោយដូចឃ្លាថា៖ […] •វ្រះសំវេយ៑សបថ្វាយ៑រង្កោតជាយជ្ញ • ថ្លោង៑៤ • នំថុន៑ • សន្ដេកហ្វប៑វទិ • វទា • គ្រលេង៑ • ផុរិ • ផុរា • ធមាយ • កំបៅ • បរមាន • ក្ឞិរ • តិលមោន • (K.៩៩ មេទ្វារខាងជើង) ដែលអាចសម្រាយជាភាសាខ្មែរទំនើបថា៖ […] ព្រះសង្វោយប្រចាំថ្ងៃ អង្ករសម្រាប់បូជាយជ្ញ៤ថ្លោង នំថុន សណ្ដែកហូប វទិ វទា គ្រលេង ផុរិ ផុរា ធមាយ កំបោរ(?) បរិមាណ ទឹកដោះគោ ប្រេងក្រអូប។
តារាងសម្រង់ពាក្យ
សំណេរពាក្យបុរាណ | ស្រង់ចេញពីសិលាចារឹក |
ស្វេយ៑ ស្វេយ | K.33: 35; K.139: B 17; K.175: S15 & W10; K.194: A10, 13 & 27; K.211: 5; K.214: B18; K.219: 2; K.230: C3; K.235: D4, 64 & 81; K.277: S14 & 15; K.292 (x4); K.324: S14; K.327: S15; K.330: S18; K.331: S20; K.342: W18; K.350: N3, 5 & 6; K.352: N39 & 43; K.413: A13 & B10; K.444: A4 & C13; K.467: 8; K.523: C22 & 26; K.583: B7; K.598: B2; K.697: B3, 26 & 27; K.705: 10 & 11; K.817: 15, 17 & 19; K.868: A3 & B7; K.956: 48; K.1065: 4 & 5 |
ស្វោយ ស្វោ្យ | K.261: A20, K. 285: 17 & 21; K.301: 8, 18 (x2), 25 & 44; K.465: 12 & 15 |
ស្វោយ្យ | IMA 13:29 |
សោយ | K.261: B26, D26, E12 & E15; K.301: 46; K.303 No10: 12 |
សំហ្វេយ៑ | |
សំវេយ៑ | K.99: N26; K.349: 15 |
សង្វេយ | K.143: A10; K.299: 5; K.315: N12; K.318: N13; K.353: S33; K.702: B12; K.1073 |
ថ្វីដ្បិតតែនៅក្នុងវចនានុក្រមខ្មែរ ពុំមានពាក្យ «សង្វើយ» ក្ដី ប៉ុន្ដែយើងឃើញមានពាក្យនេះប្រើជាស្ថាននាម ដែលជានាមឃុំមួយស្ថិតនៅក្នុងស្រុកជីក្រែង ខេត្តសៀមរាប។ ម្យ៉ាងទៀត រណ្ដាប់សែនឬសំណែនបានបាយសម្លនំបង្អែមជាដើម ដែលគេសែនឱ្យខ្មោច ក៏ហៅថា បាយសង្វើយ។ រណ្ដាប់សំណែនក្នុងពិធីសំពះគ្រូរបាំនិងល្ខោន ក៏ហៅថា «សង្វើយ» ផងដែរ។ ចំណែកឯគ្រឿងរណ្ដាប់សម្រាប់បូជាថ្វាយព្រះបិតរ នៅក្នុងកិច្ចពិធីចាក់ទឹកដូងថ្វាយព្រះបិតរក្នុងព្រះបរមរាជវាំងក៏ហៅថា គ្រឿងសង្វោយ ឬ គ្រឿងសង្វើយ។ យើងឃើញថាពាក្យ «សង្វើយ» ពុំប្រើប្រាស់សម្រាប់មនុស្សរស់ឡើយ គេប្រើសម្រាប់រណ្ដាប់សែនខ្មោច រណ្ដាប់គ្រូ រណ្ដាប់ថ្វាយវិញ្ញាណក្ខន្ធព្រះមហាក្សត្រ និងរណ្ដាប់ថ្វាយទេវតា។
តាមរយៈការពិនិត្យខាងលើនេះ យើងឃើញកាន់តែច្បាស់ថា ពាក្យសៀម «สังเวย» ជាពាក្យយកពីខ្មែរបុរាណទៅប្រើប្រាស់ ដ្បិតពាក្យសៀមពុំមានកម្លាយដោយផ្នត់ ដូចភាសាខ្មែរឡើយ។ ដូច្នេះ ពុំគួរមានមន្ទិលសង្ស័យថាពាក្យ «សង្វើយ» ដែលពុំមាននៅក្នុងវចនានុក្រមខ្មែរនោះ ជាពាក្យប្រើតាមសៀមឡើយ ប៉ុន្ដែជាពាក្យដែលត្រូវបញ្ចូលក្នុងវចនានុក្រមខ្មែរនាគ្រាក្រោយៗទៀត។
ដូច្នេះ យើងអាចពិនិត្យជារួមបានថា ពាក្យ «សោយ» ជាពាក្យដែលមានប្រើតាំងពីសម័យមុនអង្គរ ដែលមានសំណេរជា «ស្វេយ៑» និងបន្ដប្រើរហូតមកដល់សម័យអង្គរ។ នៅសម័យកណ្ដាល ពាក្យនេះមានបម្រែបម្រួលមកជា «ស្វោយ» វិញ ដែលសង្កេតឃើញមាននៅលើសិលាចារឹក។ មកដល់ដើមស.វ.ទី២០ ពាក្យនេះចាប់ផ្ដើមនិយមប្រើជា «សោយ» បន្ដិចម្ដងៗ រហូតស្ទើរតែលែងមានអ្នកស្គាល់ពាក្យ «ស្វោយ» នាពេលបច្ចុប្បន្ន។ ពាក្យ «ស្វេយ» បានបង្កើតពាក្យថ្មីតាមរយៈផ្នត់កម្លាយជា «សង្វេយ > សង្វើយ»។ ដូចគ្នាដែរ ពាក្យ «ស្វោយ» បង្កើតពាក្យថ្មីតាមរយៈផ្នត់កម្លាយជា «សង្វោយ»។ ពាក្យ «ស្វោយ» ក្លាយសូរមកជា «សោយ» និងប្រហែលជាបង្កើតបានជាពាក្យកម្លាយមួយទៀតគឺ «ស្ងោយ»។ ពាក្យ «ស្ងោយ» នេះ ក៏ទំនងជាអាចជាពាក្យក្លាយសូរមកពីពាក្យ «សង្វោយ» ផងដែរ ដ្បិតយើងសង្កេតឃើញន័យរបស់ពាក្យ «ស្ងោយ» និង «សង្វោយ» នេះ ដែលទាក់ទងគ្នានោះ គឺសំដៅដល់គ្រឿងសោយ សំណែនសម្រាប់បូជាដល់អមនុស្ស មានទេវតា ខ្មោច។ល។
នៅក្នុងអត្ថបទនេះ ពុំទាន់សិក្សាលើទំនាក់ទំនងពាក្យ «ស្វេយ» និងពាក្យ «ស៊ី/ឆី» នៅឡើយទេ ដ្បិតពាក្យទាំងនេះ មានទំនាក់ទំនងគ្នាដែលគួរតែលើកយកមកពិនិត្យមើលបន្ថែមទៀតនៅពេលក្រោយ៕
អត្ថបទដោយ៖ លោក ហ៊ុន ឈុនតេង