ទំព័រដើមប្រវត្តិសាស្ត្រប្រវត្តិសិល្បៈប្រាសាទគោកខ្វិត ឬស្រីល័ក្ខ

ប្រាសាទគោកខ្វិត ឬស្រីល័ក្ខ

ប្រាសាទគោកខ្វិត មានទីតាំងស្ថិតនៅក្នុងបរិវេណវត្តប្រាសាទ ក្នុងភូមិកកោះ ឃុំតាំងក្រសាំង ស្រុកបាធាយ ខេត្តកំពង់ចាម។ ទីតាំងនេះ ស្ថិតនៅតំបន់ទំនាបបឹងទន្លេសាប កៀកនឹងខេត្តកំពង់ឆ្នាំង ហើយជាទីតាំងដែលសម្បូណ៌ដោយបុរាណដ្ឋានជាច្រើនទៀតផងដូចជា ប្រាសាទភ្នំធំ ឬភ្នំជើងព្រៃ ប្រាសាទភ្នំត្រប់ វត្តតាំងក្រសាំង ប្រាសាទអ្នកតាតាំងរ៉ាយ ។ល។ យើងពុំស្គាល់ឈ្មោះដើមប្រាសាទថាយ៉ាងមិចទេ ប៉ុន្តែឈ្មោះដែលគេស្គាល់បច្ចុប្បន្នមាន “គោកខ្វិត” និង “ស្រីល័ក្ខ”។ ដោយឡែក នៅក្នុងសៀវភៅរបស់​លោក Étienne Aymonier ហៅប្រាសាទនេះថា “ខ្វិត” ហើយសៀវភៅលោក Lunet De Lajonquière វិញ ហៅថា “គុកខ្វិត”។ ក្នុងនេះដែរ ឈ្មោះ “ស្រីល័ក្ខ” មានលោកយាយម្នាក់អះអាង​ថា គាត់ធ្លាប់បានឮតាំងពីគាត់ដឹងក្តីមក ហើយការដែលហៅបែបនេះយើងពុំដឹងច្បាស់នោះឡើយ គ្រាន់តែនៅខាងក្នុងប្រាសាទយើងឃើញមានរូបកញ្ចាំងមួយមានឆ្លាក់រូបទេពស្រី។

ប្រាសាទនេះ សាងឡើងអំពីថ្មបាយក្រៀមនៅលើទួលមួយខ្ពស់ មានប៉មរាងបួនជ្រុងស្មើ ប្រវែងប្រមាណ ៥ម៉ែត្រ កម្ពស់ ៦ម៉ែត្រ បែរមុខទៅទិសខាងកើត និងនៅផ្នែកផ្សេងៗទៀតគេលម្អជាទ្វារបញ្ឆោត។

នៅខាងកើតប្រាសាទ យើងឃើញមានស្រះបុរាណមួយ។ អ្វីដែលគួរកត់សម្គាល់​នោះ គឺផ្តែរទ្វារខាងកើតរបស់ប្រាសាទដែលមានឆ្លាក់ឈុតរឿងរាមកេរ្តិ៍ ត្រង់ឈុតព្រះរាម និង​ព្រះលក្ស្មនត្រូវសរនាគបាសរបស់ឥន្រ្ទជិត។ ឈុតនេះមាននិទាននៅក្នុងគម្ពីរ “យុទ្ធកន្ទ” ភាគ៤ ជំពូកទី៤៥ ដល់ ៥០ ដែលមានសាច់រឿងដំណាលថា៖ “​នៅក្នុងសង្រ្គាមក្រុងលង្កា ដែលគេប្រសិទ្ធនាមថា សង្រ្គាមស៊ីសាច់ហុតឈាមគ្នារវាងព្រះរាម ព្រះលក្ស្មន ពលស្វា ជាមួយទ័ពយក្ស ដើម្បីសង្រ្គោះនាងសីតាត្រូវជាមហេសីរបស់ព្រះរាម។ ក្នុងពេលប្រយុទ្ធគ្នានោះ ព្រះរាម និងព្រះលក្ស្មន ត្រូវព្រួញសរនាគបាសរបស់យក្សមួយឈ្មោះ “ឥន្រ្ទជិត”។ ផ្លែព្រួញរបស់ឥន្រ្ទជិត បានទម្លុះរាងកាយព្រះអង្គម្ចាស់ទាំងពីរ និងបានប្រែកាយពីព្រួញទៅជានាគដែលមានវេទមន្តរុំព័ទ្ធខ្លួនប្រាណទ្រង់ទាំងពីរឱ្យសន្លប់ស្តូកស្តឹង ធ្វើឱ្យពួកទ័ពស្វាមានការទ្រហ៊ោយំយ៉ាងខ្លាំង។ បន្ទាប់មក ឥន្រ្ទជិតចាប់ផ្តើមវាយលុកទ័ពស្វា ដែលធ្វើឱ្យមេដឹកនាំទ័ពស្វាគឺ សុគ្រីព និង វិពិសន មានក្តីព្រួយបារម្ភយ៉ាងខ្លាំង។ ដោយកម្លាំងវេទមន្តពីកំណើត ព្រះរាមក៏បានដឹងខ្លួនឡើងវិញទោះបីព្រះកាយរបស់ទ្រង់ជាប់ព្រួញនាគបាសក៏ដោយ ហើយទ្រង់ងាកមកឃើញព្រះ លក្ស្មន ត្រូវជាព្រះអនុជរបស់ខ្លួន ក៏ទួញសោកអាណិតព្រះអនុជយ៉ាងខ្លាំង។ ទន្ទឹមនឹងនេះ ការភ័ន្តច្រឡំធំមួយបានកើតឡើងក្នុងទ័ពសម្ព័ន្ធមិត្តរបស់ព្រះរាម។ ពេលនោះ សុគ្រីព ដែលជាមេពលស្វាបានចេញបញ្ជាឱ្យពលស្វានាំបងប្អូនប្រុសទាំងពីរទៅកាន់ក្រុង កិស្កិន្ធ វិញដើម្បីព្យាបាលរបួស ហើយសុគ្រីពក៏មានបំណងបញ្ជាឱ្យហនុមានចេញដំណើរទៅកាន់ភ្នំព្រះដើម្បីទៅទទួលឱសថទិព្វចំនួន ២យ៉ាង។ ក្នុងពេលសុគ្រីពកំពុងនិយាយ ក៏ស្រាប់តែមានខ្យល់បក់មកយ៉ាងខ្លាំងហើយគ្រុឌមួយក៏លេចមុខឡើង ចឹកនាគដែលកំពុងរុំព័ទ្ធព្រះកាយព្រះអង្គម្ចាស់ទាំងពីរ និងទីបំផុតព្រះរាម ព្រះលក្ស្មនក៏បានរួចចំណងទៅ”។ នៅក្នុងសិល្បៈខ្មែរ ចម្លាក់ដែលឆ្លាក់រឿងព្រះរាម និងព្រះលក្ស្មន ត្រូវសរនាគបាស មានឆ្លាក់នៅប្រាសាទភ្នំរុង ប្រាសាទភិមាឃ ប្រាសាទបាភួន ប្រាសាទអង្គរវត្ត ប្រាសាទបាគង។

នៅប្រាសាទគោកខ្វិត ពុំមានសេសសល់សិលាចារឹកនោះឡើយ។ ម្ល៉ោះហើយ ដើម្បីសិក្សាអំពីអាយុកាលរបស់ប្រាសាទនេះបាន គេពឹងផ្អែកលើការសិក្សាប្រៀបធៀបប្លង់ស្ថាបត្យកម្ម និងក្បាច់លម្អសិល្បៈ។ ទម្រង់ប្លង់រាងបួនជ្រុងស្មើបែបនេះ ខ្មែរនិយមតាំងពីស.វ.ទី៦មកម្ល៉េះ ហើយប្រាសាទដែលសាងអំពីថ្មបាយក្រៀមដូច្នេះ ក៏មានតាំងពីស.វ.ទី៧មកដែរ និងនិយមខ្លាំងនៅស.វ.ទី១០-១១ ជាពិសេសក្នុងរាជ្យព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី៤ និងព្រះបាទសូរ្យវរ្ម័នទី១។ តួប៉មប្រាសាទគោកខ្វិត មានទម្រង់ដូចតួប៉ម​កណ្តាលប្រាសាទគុកនគរ (តែមិនមានយ៉) តួប៉មប្រាសាទរបងរមាស (តែមិនមានយ៉) តួប៉មប្រាសាទភ្នំដា រីឯក្បាច់ចម្លាក់លើផ្តែរវិញមានលក្ខណៈស្រដៀងក្បាច់លម្អជាច្រើនក្នុងរចនាបថបាភួន។ ដូច្នេះ យើងអាចសន្និដ្ឋានបានថា ប្រាសាទគោកខ្វិត ទំនងសាងសង់ឡើងនៅក្នុងរចនាបថបាភួន ស.វ.ទី១១ ដែលអាចសាងសង់ឡើងក្នុងរជ្ជកាល​ព្រះបាទសូរ្យវរ្ម័នទី១ (គ.ស.១០០២ ដល់ ១០៤៩)៕

អត្ថបទដើម៖ លោក ម៉ង់ វ៉ាលី

- Advertisement -spot_img

អត្ថបទជាប់ទាក់ទង

អត្ថបទផ្សេងទៀត

- Advertisement -spot_img

បណ្ដាញសង្គម

18,489FansLike
191,100FollowersFollow
19,000SubscribersSubscribe
- Advertisement -spot_img
error: Content is protected !!