នៅសម័យដំបូង ព្រះពុទ្ធសាសនានិកាយមហាយាន បានលេចចេញជារូបរាងនៅពេលប្រហាក់ប្រហែលគ្នាជាមួយព្រះពុទ្ធសាសនានិកាយថេរវាទដែរ។ ក្នុងនោះ ទេវរូបដែលធ្វើអំពីថ្ម និងលោហៈធាតុនៅក្នុងនិកាយនេះក៏លេចចេញជាហូរហែ ហើយទេពដែលគេកត់សម្គាល់ខ្លាំងជាងគេនោះគឺ “ព្រះពោធិសត្វអវលោកិតេស្វរ” ឬ “លោកេស្វរ” (លោកេសូរ)។ នៅរវាងចុងស.វ.ទី៧ គេឃើញមានសិលាចារឹកមួយនៅប្រាសាទបី ខេត្តកំពង់ធំ K.163 បានចារឹកអំពីព្រះនាមអាទិទេព “អវលោកិតេស្វរ” ដំបូងបំផុត ហើយសម័យក្រោយមកទៀតគេលែងហៅពេញបែបនេះហើយ ពោល គេហៅខ្លីត្រឹមថា “លោកេស្វរ” ដូចឃើញដំបូងនៅសិលាចារឹកប្រាសាទតាគាម គ.ស.៧៩១។ អវលោតិកេស្វរ គឺជាព្រះពោធិសត្វដែលតែងតែជួយសង្រ្គោះមនុស្សលោកឱ្យផុតពីទុក្ខវេទនាទាំងពួង ហើយនាំមនុស្សលោកទៅសោយសុខនៅស្ថានសុខាវតីនៃព្រះពុទ្ធអមិតភៈ។ ជាទូទៅ នៅក្នុងសិល្បៈខ្មែរ គេបង្ហាញព្រះហស្តលោកេសូរចាប់ពី ២ រហូតទៅដល់ ៣២។ នៅក្នុងអត្ថបទខ្លីនេះ យើងនឹងរៀបរាប់ដោយសង្ខេបអំពីទម្រង់ព្រះពោធិសត្វលោកេសូរ មានព្រះសិរ១ និងព្រះហស្ត៨ ដែលគេស្គាល់ទម្រង់នេះថា “អមោឃបាស” (Amoghapāśa)។
អមោឃបាស ជាទម្រង់ដ៏ស្មុគស្មាញមួយនៅក្នុងទម្រង់បែបតន្រ្តនៃលទ្ធិព្រះពុទ្ធសាសនា ដែលមានន័យន័យថា “សទ្ធាដែលមិនសាបសូន្យ” ពោល គឺសំដៅដល់សេចក្តីមេត្តាគ្មានទីបញ្ចប់ នាំសព្វសត្វទាំងឡាយឱ្យរួចផុតពីសេចក្តីទុក្ខ ហើយឆ្ពោះទៅរកក្តីសុខឈានទៅរកការត្រាស់ដឹង។ ថ្វីដ្បិតតែព្រះពុទ្ធសាសនាបែបតន្រ្តកើតឡើងដំបូងនៅប្រទេសឥណ្ឌាក៏ពិតមែន តែរូបភាពបង្ហាញព្រះពោធិសត្វលោកេសូរជាទម្រង់អមោឃបាសមានព្រះហស្ត៨ ពុំបានលេចឡើងដំបូងនៅឥណ្ឌានោះទេ។ ទម្រង់នេះលេចឡើងដំបូងនៅប្រជុំកោះម៉ាឡេ (អតីតកាលជាក្រុងស្រីវិជយ) ដែលយ៉ាងហោចណាស់គេរកឃើញរូបនេះច្រើនជាង២០ មានអាយុកាលចាប់ពីស.វ.ទី៧ រហូតដល់ស.វ.ទី១១ ហើយអ្នកប្រវត្តិសិល្បៈបានចាត់ទុករូបលោកេសូរទម្រង់ព្រះហស្ត៨នេះ គឺជាសិល្បៈតំណាងឱ្យតំបន់ Malay Archipelago ថែមទៀតផង។ ក្នុងនោះរូបប្រតិមាអមោបាសមានព្រះហស្ត៨ ដំបូងគេ នៅស្រីវិជយ គឺជារូបសំរិទ្ធរកឃើញនៅ Bantaeng ភាគខាងត្បូង Sulawesi សាងឡើងនៅរវាងស.វ.ទី៧។ នៅស.វ.ទី១៣ ទម្រង់នេះបានលេចឡើងម្តងទៀតនៅកោះស៊ូម៉ាត្រា និងជ្វា ក្នុងកំឡុងពេលសន្តតិវង្សសិង្ហសារិ (Siṅhasāri) បានកាន់កាប់តំបន់ម៉ាឡេ។ ព្រះពោធិសត្វលោកេសូរទម្រង់អមោឃបាសព្រះហស្ត៨ បានរីកសាយភាយទៅកាន់អាស៊ីខាងត្បូង (ឥណ្ឌា) ដែលយ៉ាងហោចណាស់មានរូបចំនួនពីរដែលគេរកឃើញនៅ Swāt (សព្វថ្ងៃប្រទេសប៉ាគីស្ថាន) និងនៅ Nālandā ក្នុងទម្រង់មហាភយ (ទម្រង់កាច)។
ដោយឡែក នៅក្នុងសិល្បៈខ្មែរវិញ ព្រះពោធិសត្វលោកេសូរក្នុងទម្រង់ជាអមោឃបាសមានព្រះហស្ត៨ ចាប់ផ្តើមលេចឡើងនៅស.វ.ទី១០ ហើយលេចធ្លោខ្លាំងនៅក្នុងរជ្ជកាលព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី៧ នៅចុងស.វ.ទី១២ ដើមស.វ.ទី១៣។ ដោយហេតុថា ទម្រង់នេះលេចឡើងនៅខ្មែរមានអាយុកាលយឺតជាងនៅស្រីវិជយ នាំឱ្យអ្នកស្រាវជ្រាវមួយចំនួនសន្និដ្ឋានថា តើទម្រង់អមោឃបាសនៅស្រុកខ្មែរ យកគំរូតាមស្រីវិជយដែរឬយ៉ាងណា?។ ម្យ៉ាងវិញទៀតនោះ គេធ្លាប់រកឃើញបដិមាសិល្បៈស្រីវិជយធ្វើពីសំរិទ្ធនៅស្រុកខ្មែរផង។ លោក Sinclair (2022) យល់ថា ការបង្ហាញទម្រង់អមោឃបាសព្រះហស្ត៨នៅក្នុងសិល្បៈខ្មែរ ច្រើនជាប់ពាក់ព័ន្ធជាមួយគម្ពីរ ការណ្ឌវ្យូហ (Kāraṇḍavyūh)។
ចម្លាក់ព្រះពោធិសត្វលោកេសូរក្នុងទម្រង់អមោឃបាសមានព្រះហស្ត៨ នៅក្នុងសិល្បៈខ្មែរ នាស.វ.ទី១០ គេប្រទះឃើញមានឆ្លាក់ជារូបឈរនៅលើឥដ្ឋនៅជញ្ជាំងខាងក្នុងប្រាសាទភ្នំត្រប់ (ប្រាសាទឧទ្ទិសដល់ព្រះពុទ្ធសាសនានិកាយវជ្រយាន) តួប៉មខាងត្បូង ដែលអមដោយរូបទេពស្រីមានព្រះហស្ត៤នៅសងខាង (សូមមើលលម្អិតនៅក្នុងសារណារបស់លោក សួន សុភ័ក្រ្តា ឆ្នាំ២០១៨ ទំព័រ ៤៦-៤៧)។ ចម្លាក់លោកេសូរទម្រង់អមោឃបាសនេះ មានទម្រង់ជាសិល្បៈរចនាបថប្រែរូប ឆ្លាក់មានជំហរខ្ពស់ផុតឆ្ងាយពីរូបទេពស្រី ដោយព្រះហស្តពីរដាក់ទម្លាក់ចុះមកក្រោមក្នុងកាយវិការវរទមុទ្រា (varadamudrā) ជាកាយវិការតំណាងឱ្យការផ្តល់ជូន (giving gesture) ឬជានិម្មិតសញ្ញាបង្ហាញថា “លែងត្រូវការអ្វីតទៅទៀត”។ រីឯព្រះហស្តចំនួនប្រាំមួយទៀតលើកឡើងទៅលើ ដោយទំនងមានកាន់កេតនភណ្ឌគ្រប់ព្រះហស្តទាំងអស់ តែចម្លាក់នៅប្រាសាទភ្នំត្រប់បាត់សភាពដើមច្រើន គេមិនអាចកំណត់ថាកាន់អ្វីឱ្យប្រាកដទេ។
មកដល់រជ្ជកាលព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី៧ គេប្រទះឃើញរូបប្រតិមាឈរទោលជាទម្រង់ព្រះពោធិសត្វអមោឃបាសមានព្រះហស្ត៨ ច្រើនណាស់ មានទាំងប្រភេទចម្លាក់ថ្ម និងសំរិទ្ធ។ ប្រតិមាទាំងនោះ អ្នកស្រាវជ្រាវខ្លះឱ្យឈ្មោះថា “បំភ្លឺ” ឬ “រស្មី” (irradiant) (សូមមើល Baptiste & Thierry 2008) ហើយអ្នកស្រាវជ្រាវខ្លះទៀតហៅរូបនេះដូចព្រះនាមព្រះពុទ្ធបដិមាធំនៅប្រាសាទបាយ័ន្តដែរ គឺជ័យពុទ្ធមហានាថ (Jayabudhhamahānātha)។
រូបទាំងនោះបង្ហាញដោយព្រះសិរ១ ព្រះហស្ត៨ ព្រះនេត្រទីបីនៅលើថ្ងាស នៅលើផ្នួងសក់មានព្រះពុទ្ធសមាធិធំមួយជាលក្ខណៈសម្គាល់ជាទូទៅ។ ជាពិសេសនោះ រូបនីមួយៗច្រើនតែបង្ហាញជារូបព្រះពុទ្ធសមាធិតូចៗនៅពាសពេញព្រះកាយ និងគ្រប់ម្រាមព្រះបាទទាំងដប់ ហើយបន្ថែមពីរូបព្រះពុទ្ធសមាធិតូចៗគេឃើញមានរូបនៅលើទ្រូង១ព្រះអង្គ នៅលើចង្កេះផ្នែកខាងមុខ៥ព្រះអង្គនិងខាងក្រោយ៣ព្រះអង្គ ជាព្រះពុទ្ធកាន់កេតនភណ្ឌជាប់នឹងព្រះហស្ត។ ប៉ុន្តែក៏មានរូបខ្លះមិនសូវមានរូបព្រះពុទ្ធសមាធិពាសពេញព្រះកាយដែរ ឧទាហរណ៍ រូបប្រតិមាលោកេសូរព្រះហស្ត៨ កំពុងរក្សាទុកនៅអភិរក្សដ្ឋានអង្គរ យើងឃើញផ្នែកខាងក្រោមដើមទ្រូងមិនមានចម្លាក់ព្រះពុទ្ធសមាធិតូចៗ តែនៅខាងលើដើមទ្រូងមាន។
ចំណែក រូបព្រះពោធិសត្វក្នុងទម្រង់អមោឃបាសមានព្រះហស្ត៨ ជាចម្លាក់ជាប់ជញ្ជាំងនៅចុងស.វ.ទី១២ ដើមស.វ.ទី១៣វិញ គេឃើញមាននៅប្រាសាទបន្ទាយឆ្មារចំនួន ២ ផ្ទាំង។ តែជាអកុសល នៅប៉ុន្មានទសវត្សរ៍មុននេះ ក្រុមចោរបានលួចកាត់យកចម្លាក់ទាំងពីរផ្ទាំងនេះបាត់ទៅហើយ។ រូបទាំងពីរផ្ទាំងនេះ ជាប់ទាក់ទងជាមួយគម្ពីរ ការណ្ឌវ្យូហ (Kāraṇḍavyūh)។ លោក Boisselier (1965) ធ្លាប់បញ្ជាក់ថា ចម្លាក់លោកេសូរនៅប្រាសាទបន្ទាយឆ្មារមានវគ្គមួយដែលព្រះឥសូរ និងព្រះនាងឧមា កំពុងជម្រាបសួរនាំទៅកាន់ព្រះពោធិសត្វលោកេសូរ ដើម្បីធានាទ្រង់ទាំងពីរបានទៅកើតទៅជា “តថាគត”។
ព្រះពោធិសត្វលោកេសូរ សិល្បករបង្ហាញជាទម្រង់ឈរនៅផ្កាឈូកដាក់បាតជើងកន្ធែកចេញក្រៅ ហើយព្រះហស្តទាំងអស់កាន់កេតនភណ្ឌផ្សេងៗដែលពិបាកនឹងកំណត់ថាមានអ្វីខ្លះ។ ចំណែកព្រះឥសូរ គេសម្គាល់បានដោយសារមានត្រីសូល៍ ដោយបង្ហាញទ្រង់ក្នុងទម្រង់ជាសទាសិវ (Sadāsiva) នៅខាងក្រោមផ្នែកខាងឆ្វេងព្រះពោធិសត្វ ហើយព្រះនាងឧមាអង្គុយនៅខាងក្រោមផ្នែកខាងស្តាំព្រះពោធិសត្វ។ ជាការគួរកត់សម្គាល់ ទម្រង់អមោឃបាសមានព្រះហស្ត៨ដែលបង្ហាញនៅប្រាសាទបន្ទាយឆ្មារ ស្តែងឱ្យឃើញពីគំនិតរបស់សិល្បករស្វែងយល់ស៊ីជម្រៅអំពីគម្ពីរ ការណ្ឌវ្យូហ (Kāraṇḍavyūh) ដែលចែងមកថា ព្រះពោធិសត្វលោកេសូរឈ្នះអស់លើទេពដែលមិនស្ថិតនៅក្នុងព្រះពុទ្ធសាសនា។ រីឯចម្លាក់មួយផ្ទាំងទៀតនៅប្រាសាទបន្ទាយឆ្មារដែលបង្ហាញលោកេសូរក្នុងទម្រង់អមោឃបាសមានព្រះហស្ត៨កំពុងឈរដូចគ្នាដែរនោះ គេមិនទាន់អាចកំណត់ជាក់លាក់ថាត្រូវនឹងឈុតណាឱ្យប្រាកដឡើយ តែលោក គិតថាអាចត្រូវនឹងការពិពណ៌នាអំពី “បលិន” (Balin) (ស្តេចនៃអសុរ)។
ជាទូទៅគេសម្គាល់ឃើញថា រូបព្រះពោធិសត្វលោកេសូរក្នុងទម្រង់អមោឃបាសនៅក្នុងសិល្បៈខ្មែរ អាចសង្ខេបមកថា មានលក្ខណៈពិសេសសំខាន់ៗចំនួនបីយ៉ាង។ ទី១៖ ទម្រង់ព្រះហស្ត៨ជាលក្ខណៈដោយឡែករបស់ខ្មែរ (unique) ដូចបង្ហាញតាមរយៈរូបខាងលើ ដែលវាមានលក្ខណៈប្លែកពីសិល្បៈស្រីវិជយ។ ទី២៖ មានលក្ខណៈជារូបភាពលោកធាតុតាមគំរូគម្ពីរ ការណ្ឌវ្យូហ (Kāraṇḍavyūh) ដែលអាចសម្គាល់បានតាមរយៈរូបនៅលើព្រះកាយតំណាងឱ្យព្រះពោធិសត្វ រូបប្រតេយេកពុទ្ធ (prateyekabuddha) និងព្រះពុទ្ធសមាធិជាច្រើនដែលរស់នៅក្នុងរន្ធញើសរបស់ព្រះពោធិសត្វលោកេសូរ។ ទី៣៖ មានព្រះភក្រ្តដូចរូបបដិមាតំណាងព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី៧ ព្រោះគេដឹងតាមរយៈសិលាចារឹកប្រាសាទព្រះខ័ន K.908 ថា មានរូបសំណាកតំណាងព្រះអង្គតម្កល់នៅទីតាំងចំនួន ២៥ កន្លែង។
ជារួមមកបដិមានិងចម្លាក់ព្រះពោធិសត្វលោកេសូរក្នុងទម្រង់ជាអមោឃបាសមានព្រះហស្ត៨ ទំនងលេចឡើងដំបូងនៅក្នុងសិល្បៈខ្មែរនៅស.វ.ទី១០ ហើយមានភាពលេចធ្លោខ្លាំងនៅក្នុងរជ្ជកាលព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី៧ (គ.ស.១១៨១ – ១២២០)។ ដោយសារទម្រង់ប្រភេទនេះលេចឡើងដំបូងនៅក្នុងសិល្បៈស្រីវិជយតាំងពីស.វ.ទី៧ ហើយមិនមាននៅស្រុកឥណ្ឌាទៀតផង យើងពិបាកជឿឬមិនជឿថា ទម្រង់អមោឃបាសនេះអាចមានឥទ្ធិពលពីស្រីវិជយតាមរយៈព្រះសង្ឃដែលធ្វើដំណើរតាមផ្លូវសមុទ្រមកកាន់អាណាចក្រខ្មែរនិងអាស៊ីខាងត្បូង (ឥណ្ឌា) ឬយ៉ាងណានោះទេ។ ប៉ុន្តែ Sinclair (2022) កត់សម្គាល់ថា នៅក្នុងពេលទម្រង់អមោឃបាសកំពុងតែពេញនិយមនៅស្រុកខ្មែរ នៅប្រជុំកោះម៉ាឡេ (ស្រីវិជយ) ឯណោះ បានផ្អាកផលិតរហូតដល់ជាងពីរសតវត្សរ៍ ដែលអាចបណ្តាលមកពីការចូលឈ្លានពានរបស់សន្តតិវង្សចោល (Cola) នៅក្នុងគ.ស. ១០២៥។ ម្យ៉ាងវិញទៀត ក្រោយពីព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី៧សោយទិវង្គតទៅ រូបព្រះពោធិសត្វលោកេសូរទម្រង់អមោឃបាសព្រះហស្ត៨ ក៏លែងមានតទៅទៀតដែរ ផ្ទុយពីនៅប្រជុំកោះម៉ាឡេ (ស្រីវិជយ) ឯណោះវិញ ទម្រង់នេះបានរស់ឡើងវិញ ដោយសារការសាយភាយឥទ្ធិពលពីអាស៊ីខាងត្បូងមកកាន់ប្រជុំកោះម៉ាឡេវិញ៕
អត្ថបទដោយ៖ លោក ម៉ង់ វ៉ាលី