ទំព័រដើមប្រវត្តិសាស្ត្រសិលាចារឹកប្រាសាទលាក់នាង K.២៦៥

សិលាចារឹកប្រាសាទលាក់នាង K.២៦៥

ប្រាសាទលាក់នាង ជាប្រាសាទឥដ្ឋ ប្រាង្គទោល មានទីតាំង​នៅជ្រុងឦសាន​ប្រាសាទ​​ប្រែ​រូប ចម្ងាយប្រមាណ១២០ម៉ែត្រ ស្ថិតនៅក្នុងឃុំព្រះដាក់ ស្រុកបន្ទាយស្រី ខេត្ត​សៀមរាប។ ប្រាសាទនេះសាងសង់ឡើងក្នុងសតវត្សរ៍ទី១០ ដោយផ្អែកលើ​ផ្ដែរប្រាសាទ​ដែល​ស្ថិត​នៅក្នុងរចនាបទ​ប្រែ​រូប។ នៅប្រាសាទនេះ មានសិលាចារឹក​ចំនួន២ផ្ទាំង ចារ​នៅ​លើ​មេទ្វារខាងត្បូង​​ និង​មេទ្វា​រខាងជើង ដែលចុះលេខបញ្ជីសារពើភណ្ឌ​សិលាចារឹកខ្មែរ​ K.២៦៥។

សិលាចារឹកនេះធ្លាប់សិក្សានិងបោះពុម្ពផ្សាយកន្លងមក ដោយលោកសាស្ត្រាចារ្យ ហ្សក សឺដែស នៅ​ក្នុង​សៀវ​​ភៅ​សិលា​ចារឹក​​នៃ​ប្រទេសកម្ពុជា​ ក្បាល​ទី​៤ របស់លោក។ បន្ទាប់មក លោក​សាស្ត្រា​​ចា​រ្យ​ ហ្វីលីព ចេណ្ណឺរ ក៏បាន​សិក្សានៅក្នុងស្នាដៃរបស់លោក Part xml, № 46 & 48 និងចុះផ្សាយ​ក្នុង​គេហទំព័រ http://​sealang.​ne​t​/​ok/corpus.htm។

ប្រាសាទលាក់នាង

អត្ថបទនៅផ្ទាំងខាងត្បូងបានឱ្យយើងដឹងថានៅមហាសករាជឆ្នាំ​៨៨១ ត្រូវ​នឹង​​​​​គ្រិស្ដ​សករាជឆ្នាំ​៩៦០ ម្រតាញស្រីរណ​វីខ្យាតដែល​បានទទួលងារព្រះរាជទានថ្មី(ឈ្មោះនោះដា​​ច់​បាត់​) និង​បាន​ក្រាបទូល​ព្រះមហាក្សត្រ ដើម្បីទិញដីសន្ទូរ ដែលជារបស់ប្រាសាទព្រះគម្តែ​ង​អញស្រីន្ទ្រេសូរ(ប្រាសាទ​បាគង) ព្រះគម្តែងអញភ្នំកណ្តាល(ប្រាសាទភ្នំបាខែង) ព្រះគម្ដែ​ង​​អញ​បរមេសូរ(ប្រាសាទ​ព្រះគោ) ពួកអ្នកខ្មាប និងពួកអ្នកអញ្ចេនដើម្បីថ្វាយចំពោះប្រាសាទព្រះគម្តែងអញសិវលិង្គ។ ព្រះមហាក្សត្រចេញបញ្ជាដល់មន្ត្រីឋានៈជាខ្លោញឃ្លាំង និងតម្រួតព្រះរាជការ ឱ្យនាំព្រះបន្ទូល​ដល់​អធិការប្រាសាទ(ខ្លោញវ្នំ) ទេពបរិចារ(អ្នកបម្រើក្នុងប្រាសាទ) ខ្លោញអ្នកបម្រើ​ដែល​ធ្វើការក្នុងប្រាសាទ និងពួកអ្នកដែលមានដីនៅទីនោះ ប្រើឱ្យថ្វាយដីសន្ទូរទៅប្រាសាទព្រះគម្តែងអញសិវលិង្គ ដែលអ្នកទាំងនោះសុទ្ធសឹងតែធ្វើតាមព្រះរាជបន្ទូល។ ចុងក្រោយជាការរៀបរាប់ពីទ្រព្យធនដែលយកទៅទិញដីនីមួយៗ និងពួកអ្នកដែលបានគោរពតាមព្រះរាជបន្ទូល​។

ចំណែក​ឯសិលាចារឹកនៅផ្ទាំងខាងជើង បានខូចខាតអត្ថបទផ្នែកខាងឆ្វេងនិង​ដាច់បាត់​កាលបរិច្ឆេទ​។ អត្ថបទ​នេះបង្ហាញ​ពី​មានព្រះរាជបន្ទូលដល់ស្តេងអញអាចារ្យថ្នាក់ទីពីរ និងកំស្តេង​អញស្រីវីរេន្ទ្រវម៌្ម ទៅតម្កល់អ្វីម្យ៉ាងឱ្យម្រតាញស្រីរណបរាក្រមឱ្យដូចមុនវិញ និងរៀបរាប់ពីតង្វាយសម្រាប់ថ្វាយជារៀងរាល់ថ្ងៃនិងសម្រាប់ពិធីដុតស្រូវ។ តង្វាយទាំងអស់មានស្រុក ស្រែ ភូមិករ និងអ្នកបម្រើទាំងនេះ គឺសម្រាប់បម្រើដល់ព្រះ ហើយចៅអធិការប្រាសាទ ខ្លោញការងារ និងទេពបរិចារ មិនអាចហៅអ្នកបម្រើនេះទៅធ្វើការខាង​ប្រេងជាដើម នៅប្រាសាទព្រះថ្កោលទេ គឺអ្នកទាំងនោះមាននាទីថ្វាយគ្រឿងរណ្តា​ប់​បូជាតែ​ប៉ុណ្ណោះ។

សិលាចារឹកមេទ្វារខាងជើង

ប្រាសាទសិវលិង្គ នៅក្នុងសិលាចារឹកមេទ្វារ​ខាង​ត្បូង​នេះ ហាក់ពុំសំដៅដល់ប្រាសាទ​លាក់នាងនេះឡើយ គឺទំនងជាសំដៅដល់ប្រាសាទ​ប្រែរូប ជាប្រាសាទ​រាជ្យ​របស់​ព្រះបាទស្រី​រាជេន្ទ្រវម៌្មទេវ ដែលធ្វើពិធីឆ្លងនៅក្នុងគ្រិស្ដសករាជឆ្នាំ​៩៦១។ ដីដែល​ជាវ​ទាំងនោះ គឺជាចំណែកបុណ្យ​របស់​ម្រតាញ​ស្រីរណ​វីខ្យាត ដែលខ្នះខ្នែង​ជាវ​ដាក់ចំណុះឱ្យ​ប្រាសាទរាជ្យ​របស់​ព្រះមហាក្សត្រ។ ទំនងជាដោយសារហេតុនោះហើយ ទើបព្រះមហាក្ស​ត្រ​ទ្រង់​ប្រទាន​​ងារថ្មីមួយ​ដល់ម្រតាញរូបនេះ។ ចំណែកឯ​ប្រាសាទ​សិវលិង្គ​នៅជាប់​ជើងទំនប់ព្រះតដាក ទើបសំណៅដល់ប្រាសាទ​លាក់នាងនេះ។ យ៉ាងនេះក្ដី ប្រាសាទ​នេះច្បាស់ជាស្ថិតនៅក្នុងឧបសម្ព័ន្ធរបស់​ប្រាសាទ​ប្រែរូបពុំខាន។​

– អត្ថបទសិលាចារឹកជាអក្សរខ្មែរទំនើប

ផ្ទាំងខាងត្បូង

១-      ៙៨៨១ឝកបញ្ចមីកេត៑ផល៑[គុណនុ][[ម្រតាញ៑]]

២-      ឝ្រីរណវីខ្យាតតទារ៑ជ្មះ​ម្រតាញ​ឝ្រីន—–

៣-     វីរបង្គំថ្ប្វោង្និវេទនបិជៅវ​នេះភូមិ​សន្ទូរ​នៃ[វ្រះក]

៤-      ម្រតេង៑អញ៑ឝ្រីន្ទ្រីឝ្វរ​នៃវ្រះកម្រតេង៑អ[ញ៑​វ្នំក]

៥-      ន្ដាល៑​នៃវ្រះកម្រតេង៑អញ៑​បរមេឝ្វរ​នៃវក៌្គខ្មា[[ប៑នៃវ]]

៦-      គ៌្គអញ្ចេន៑​បីឱយ្ត​វ្រះកម្រតេង៑អញ៑​ឝិវលិង្គ​[[មាន៑]]

៧-      វ្រះឝាសនធូលីវ្រះបាទ​ធូលីជេង៑​វ្រះកម្រតេង៑អ​[[ញ៑ត]]

៨-      ម្រតាញ៑ខ្លោញ៑ឝ្រីវីរេន្ទ្រវម៌្ម​​ខ្លោញ៑គ្លាង៑​នាឯក៑[[ម្រតាញ៑]]

៩-      ឝ្រីនរេន្ទ្របតី​ខ្លោញ៑គ្លាង៑​នា​ត្រីណី​នុ​ម្រ[[តាញ៑]]

១០-    ឝ្រីន្ឫបេន្ទ្រ​វីខ្យាត​តំរ្វច​វ្រះរាជកាយ៌្យ​នា​ចត្វារី◦[ប្រេប]

១១-    ន្ទ្វល៑​វ្រះ​ឝាសន​តស្ដេញ៑​ខ្លោញ៑​វ្នំនុ​ទេវបរិចារ​នុ​[ខ្លោ]

១២-   ញ៑​អ្នក៑ផោង៑​នា​វ្រះ​ហ​នុ​វគ៌្គ​តមាន៑ភូមិ​ប្រេឱយ៑

១៣-   ភូមិ​សន្ទូរ​ត​វ្រះកម្រតេង៑អញ៑ឝិវលិង្គ​ស្យង្ដ​ទៅ​ឱយ៑[ភូ]

១៤-    មិរោះហ​វ្រះឝាសន◦ទ្រវ្យ​មន៑​ជៅវភូមិ​នា​វ្រះ​[ក]

១៥-    ម្រតេង៑អញ៑​ឝ្រីន្ទ្រីឝ្វរ​ក្របិ​៦ថ្មុរ៑​១០-១គិ​តទ្វល៑​វ្រះ​[ឝាស]

១៦-    នស្ដេញ៑​វម៌្មឝិវ​ខ្លោញ៑វ្នំ​ទេវបរិចារ​សីវិទ្យាមយ [សី]

១៧-   កំបិត៑ខ្លោញ៑អ្នក៑​សីអ្គតសីកន៑លោញ៑​សីកន៑​–[សី]

១៨-   កញ្ជុណ៑​◦ភូមិនា​វ្រះ​កម្រតេង៑អញ៑​វ្នំកន្ដាល៑​[[ក្របិ]]

១៩-   ៥ថ្មុរ៑​៥​តទ្វល៑​វ្រះឝាសន​(ស្ដេញ៑ខ្លោញ៑វ្នំ​)ស្ដេញ៑​[ខ្លោ]

២០-    ញ៑កាយ៌្យ​ទេវបរិចារ​សី​ម្ឫ[[ទុភាវ]](សិកញ្ចុ◦)[[ភូមិ​]]

២១-   នា​វ្រះកម្រតេង៑អញ៑បរមេឝ្វរ​[ក្របិ២ថ្មុរ៑២](តទ្វល៑)[​វ្រះ​]

២២-   ឝាសន​ស្ដេញ៑ឝីវាចាយ៌្យ​ទេវ(បរិចារ​សិកញ្ជា)◦នា

២៣-  ភូមិ​វគ៌្គ​ខ្មាប្ប​(តិទុញ៑)​វាប៑អំម្ឫត​[ខ្លោញ៑ជ្ន្វល៑]ខ្មា(ប៑)​ថ្មុរ៑–

២៤-   នាភូមិ​[[អញ្ចេន៑​]]តិទុញ៑​ត​តាញ៑​–មាស៑​បា[[ទ]]—

២៥-   ឝុក្ដិ​១ (ចន្ល្យាក៑)យៅ១—–

សំណៅផ្តិតសិលាចារឹកមេទ្វារខាងត្បូង (រូបថត៖EFEO_CAM17018-1)

ផ្ទាំងខាងជើង

១-      — (ឝ)ក​អឞ្ដមីកេត៑​អាឞាធ​ឝុក្រ​វារ​នុមាន៑​វ្រះឝាសន​ធូលិ​វ្រះ

២-      [បាទ​ធូ]លី​ជេង៑​​វ្រះកំម្រតេង៑​អញ៑​តស្ដេង៑អញ៑​អាចា

៣-     [យ៌្យ​](នា)​ទោ​នុ​កំស្ដេង៑​អញ៑​ឝ្រីវីរេន្ទ្រវម៌្ម​បិប្រេ​តំគល្ល​គិ

៤-      —​ម្រតាញ៑​ឝ្រីរណបរាក្រម​វិង៑លេង៑​រុតតេល◦

៥-      [វ្រះ]កំម្រតេង៑​អញ៑ឝិវលិង្គ​ជេង៑​វ្រះតដាក​សំ​សិទ្ធា

៦-      [យ]នុ​វ្រះថ្ក្វល៑​កល្បនា​ស្រុក​អំរេក៑​ទិក៑កេះ​ស្រុក​អឝ្វ​

៧-      [វា]រ◦ភាជន​១​​កោឝ១​រង្កោលិះ២​ប្រតិទិន​វេលា​តុត៑ស្រូ

៨-      -​ស្រូជេ១​ឆត្រ១​យជ្ញ១​ទៅឱយ៑​នាតុត៑ស្រូ​វគិស្រុ

៩-      [ក៑]ស្រេ​ភូម្យាករ​ខ្ញុំ​ឥស៑បំរេ​តវ្រះ​◦យជមាន

១០-    (ថ្វេ)បូជា​វ្រះស្ដប៑វត៌្តមាន​រុតតេល៑​វ្វំអាច៑តិ​ខ្លោញ៑

១១-    វ្នំនុ​ខ្លោញ៑កាយ៌្យ​នុទេវបរិចារ​ហៅអ្នក៑​វ្រះនេះ​បិប្រេ​

១២-   តចញ្ចូល​ផោង៑នា​វ្រះថ្ក្វល៑​កល្បនា​យជមាន​គុស៑គិត

១៣-   ជាបិមាន៑◦

សំណៅផ្តិតសិលាចារឹកមេទ្វារខាងត្បូង (រូបថត៖EFEO_CAM17018-2)

២- អត្ថបទ​ប្រែសម្រួលជាភាសាខ្មែរទំនើប

ផ្ទាំងខាងត្បូង

(១-៦) ៙មហាសករាជឆ្នាំ​៨៨១ ៥កើត ខែផល្គុណ នូវម្រតាញស្រីរណវីខ្យាតដែលទទួល​បាន​ឈ្មោះម្រតាញស្រីន—–វីរ ក្រាបបង្គំទូលថ្វាយ​(ព្រះមហាក្សត្រ) ដើម្បីជាវដី​សន្ទូរ​​នៃព្រះ​គម្តែង​អញស្រីន្ទ្រេសូរ(ប្រាសាទបាគង) ​នៃព្រះគម្តែងអញភ្នំកណ្តាល(ប្រាសា​ទ​​​​ភ្នំបាខែង) នៃព្រះគម្តែងអញបរមេសូរ​(ប្រាសាទព្រះគោ) នៃពួកអ្នកខ្មាប នៃពួកអ្នកអញ្ចេន ដើម្បីថ្វាយចំពោះព្រះគម្តែងអញសិវលិង្គ។

(៦-១៤) មានព្រះរាជសាសន៍ធូលីព្រះបាទធូលីជើងព្រះគម្តែងអញ(ព្រះបាទស្រីរាជេ​​ន្ទ្រ​វម៌្មទេវ) ត្រាស់ដល់ម្រតាញខ្លោញស្រីវីរេន្ទ្រវម៌្មជាប្រធាន​ឃ្លាំងនាថ្នាក់ទីមួយ ម្រតាញស្រីនរេន្ទ្របតីប្រធាន​ឃ្លាំងនាថ្នាក់ទីបី និងម្រតាញស្រីនឫបេន្ទ្រវីខ្យាតជា​តម្រួតព្រះរាជការនាថ្នាក់ទីបួន ប្រើទូល​ព្រះរាជសាសន៍ឱ្យ​ដល់ស្តេញអធិការប្រាសាទ ទេពបរិចារ និងប្រធាន​អ្នកបម្រើទាំងឡាយនៅប្រាសាទ និងពួកអ្នកដែលជាម្ចាស់ដី ប្រើថ្វាយដីសន្ទូរ​ចំពោះព្រះគម្តែងអញសិវលិង្គ (អ្នកទាំងនោះ)សឹងថ្វាយដីតាមព្រះរាជសាសន៍។

(១៤-១៨) ទ្រព្យដែលយកទៅជាវដីនាព្រះគម្តែងអញស្រីន្ទ្រេសូរមាន ក្របី៦ក្បាល​ គោ១១ក្បាល។ អ្នកទទួលព្រះរាជសាសន៍មានស្តេញវម៌្មសិវៈជាចៅអធិការប្រាសាទ ទេពបរិចារគឺ សីវិទ្យាម័យ (និង)សីកំបិត ប្រធានអ្នកបម្រើ​គឺសីអ្គត សីកន្លោញ សីកន– (និង)សីកញ្ជុណ​។

(១៨-២០) ដីនាព្រះគម្តែងអញភ្នំកណ្តាល(ទិញនឹង)ក្របី៥ក្បាល គោ៥ក្បាល​។ អ្នកទទួល​ព្រះរាជសាសន៍ គឺស្តេញអធិការប្រាសាទ ស្តេញប្រធានការងារ ទេពបរិ​ចារគឺសីម្រឹទុភាវ (និង)សីកញ្ចុ​។

(២០-២២) ដីនាព្រះគម្តែងអញបរមេសូរ(ទិញនឹង)ក្របី២ក្បាល គោ២ក្បាល។ អ្នកទទួល​ព្រះរាជសាសន៍គឺស្តេញសិវាចារ្យ ទេពបរិចារគឺសីកញ្ជា។

(២២-២៣) នាដីពួកអ្នក(នៅតំបន់)ខ្មាបដែលទិញពីវាបអម្រឹតជាខ្លោញឈ្នួលខ្មាប (ទិញនឹង)គោ–។

(២៤-២៥) នាដីអញ្ចេនដែលទិញពីតាញ–(ទិញនឹង)មាស–បាទ ភាជន៍សុក្តិ១ សម្លៀក​១យៅ —–។

ផ្ទាំងខាងជើង

(១-៤) មហាសករាជឆ្នាំ— ៨កើត ខែអាសាធ ថ្ងៃសុក្រ នូវមានព្រះរាជសាសន៍ធូលីព្រះបាទធូលីជើងព្រះគម្តែងអញ ត្រាស់​ដល់ស្តេងអញអាចារ្យនាថ្នាក់ទីពី​រ និងកំស្តេងអញស្រីវីរេន្ទ្រ​វម៌្ម ដើម្បីប្រើតម្កល់គឺ— ម្រតាញស្រីរណបរាក្រមឡើងវិញឱ្យដូច(ដើម)ដដែល​។

(៥-៨) ព្រះគម្តែងអញសិវលិង្គនៅជាប់ព្រះតដាក ចូលរួមសិទ្ធិជាមួយ​(ប្រាសាទ)ព្រះ​ថ្កោល។ រៀបចំរណ្ដាប់បូជា(ថ្វាយ)ស្រុកអំរែកទឹកកេះ (និង)ស្រុកអស្វវារ (មាន)ភាជន៍១ លិង្គកោស(គម្របលិង្គ)១ អង្ករ២លិះ រៀងរាល់ថ្ងៃ។ (សម្រាប់)វេលាដុតស្រូវ- (ថ្វាយ)ស្រូវ​១ជើ ឆត្រ១ យជ្ញ១ (យក)ទៅថ្វាយនាកន្លែងដុតស្រូវ។

(៨-១០) ស្រុក ស្រែ ភូមិករ អ្នកបម្រើទាំងអស់ គឺ(ដើម្បី)បម្រើព្រះ។ អ្នកធ្វើពិធីបូជាធ្វើ​ពិធី​បូជាព្រះនិង​ស្តាប់ព័ត៌មានដូច(ដើម)ដដែល។

(១០-១៣) ពុំអាចមានខ្លោញភ្នំ ខ្លោញការងារ និងទេពបរិចារ (មក)ហៅ(យក)អ្នកបម្រើព្រះទាំងនេះ ដើម្បីប្រើឱ្យទៅធ្វើការខាងប្រេងផងនាព្រះថ្កោលឡើយ គឺ(អ្នកបម្រើទាំងនេះ) ធ្វើតែជាអ្នកថ្វាយគ្រឿងរណ្តាប់បូជាមួយ(មុខ)គត់។

យោងតាមអត្ថបទសិលាចារឹកទាំងពីរ​នេះ គឺ​ពុំបានបង្ហាញ​ឱ្យយើង​ដឹងអំពីការកសាង​ប្រាសាទ​នេះឡើយ  ប៉ុន្ដែបានបង្ហាញអំពីការជាវដី​សម្រាប់ថ្វាយប្រាសាទ របៀប​នៃ​ការជាវដី ព្រមទាំង​ការកំណត់ចាត់ចែង​ប្រាសាទ​ឱ្យដាក់រួមគ្នា ការកំណត់គ្រឿងរណ្ដាប់​បូជា​ និងការកំណត់​តួនាទីរបស់អ្នកបម្រើជាដើម។

អ្វីដែលគួរឱ្យចាប់អារម្មណ៍បន្ថែមទៀតនោះ គឺពាក្យ «[វ្រះ]កំម្រតេង៑​អញ៑ឝិវលិង្គ​ជេង៑​​វ្រះតដាក» ដែលមានន័យថា​ «ប្រាសាទ​សិវលិង្គនៅជើង(ទំនប់)ព្រះតដាក»។ ចំពោះ​ពាក្យ «វ្រះតដាក» ឬ «ព្រះតដាក» នេះហើយ ដែលវិវត្តមកជា «ប្រដាក» ឬ «ព្រះដាក់» នាពេលបច្ចុប្បន្ន។ ថ្វីដ្បិតតែមានរឿងព្រេងនានា ពន្យល់អំពីស្ថាននាម​ឃុំព្រះដាក់នេះក្ដី ភស្ដុតាងសិលាចារឹកនេះ មានតម្លៃ​ដែលអាចឱ្យយើងជឿជាក់និងប្រើប្រាស់បាន​។

ម្យ៉ាង​ទៀត ពាក្យ «តុត៑ស្រូ» សំដៅដល់ដល់​កិច្ចពិធីដុតស្រូវ ក៏អាចបង្ហាញឱ្យយើង​ឃើញពីទំនៀមទម្លាប់មួយបែប ដែលបន្សល់ស្លាកស្នាមជាទួលអង្ករខ្មៅ នៅតាមទីតាំង​មួយចំនួនក្នុងប្រទេសកម្ពុជា ដូចជាទួលអង្ករខ្មៅនៅស្រុកថាឡាបរិវ៉ាត់ ខេត្ត​ស្ទឹងត្រែង និងស្រុកមង្គលបុរី ខេត្តបន្ទាយមានជ័យជាដើម​។ សម្រាប់ចំណុចនេះ មានអត្ថបទ​របស់ AMS អរិយធម៌ខ្មែរធ្លាប់ផ្សព្វផ្សាយ​រួចមកហើយ សូមអានបន្ថែមតាមរយៈ៖ https://ams.com.kh/​khmercivilization/detail/4869​។

អត្ថបទដោយ៖ លោក ហ៊ុន ឈុនតេង

- Advertisement -spot_img

អត្ថបទជាប់ទាក់ទង

អត្ថបទផ្សេងទៀត

- Advertisement -spot_img

បណ្ដាញសង្គម

18,489FansLike
191,100FollowersFollow
17,700SubscribersSubscribe
- Advertisement -spot_img
error: Content is protected !!