ទំព័រដើមប្រវត្តិសាស្ត្រសិលាចារឹកប្រាសាទ​តាកែវ K.២៧៦

សិលាចារឹកប្រាសាទ​តាកែវ K.២៧៦

ប្រាសាទតាកែវ ជាប្រាសាទមួយស្ថិតនៅក្នុង​តំបន់អង្គរ ខេត្តសៀមរាប ​ដែលចាប់ផ្ដើមកសាងឡើង​នៅក្នុងរាជ្យព្រះបាទ​ស្រីជ័យវម៌្មទេវទី៥ (ជ័យវរ្ម័នទី៥ គ.ស.៩៦៨-១០០​១​ ) និងបន្ដរហូតដល់រាជ្យ​ព្រះបាទស្រី​សូរ្យ​​វម៌្មទេវទី១ (គ.ស.១០០២-១០៥០)។ ប៉ុន្ដែយ៉ាងនេះក្ដី ប្រាសាទនេះ​ពុំបានសាងសង់​រួចរាល់ទេ។ យើងអាចឃើញក្បាច់ចម្លាក់ល្អមានចំនួនតិចតួច​​នៅលើផ្ទៃថ្មប្រាសាទ ដែលជាទូទៅ​ជាផ្ទៃទំនេរពុំមានក្បាច់លម្អឡើយ។

នៅប្រាសាទនេះ មានសិលាចារឹកសរុបទាំងអស់​ចំនួន៧ផ្ទាំង គឺ K.២៧៥-៧៨ និង K.៥៣៤-៥៣៦។ សិលាចារឹកទាំង​នេះធ្លាប់សិក្សាកន្លងមកដោយអ្នកស្រាវជ្រាវ​ជន​ជាតិ​ភាសាបារាំង។ នៅក្នុងអត្ថបទនេះ យើង​ជ្រើសរើស​យក​សិលាចារឹក K.២៧៦ ដែលចារ​ជា​ភាសាសំស្ក្រឹត១បន្ទាត់ និងខ្មែរបុរាណ​២៤បន្ទាត់ មក​ប្រែ​សម្រួល​ជាភាសាខ្មែរទំនើប។ សិលាចារឹកនេះមានទីតាំង​នៅលើមេទ្វារ​ត្បូង ច្រកខាងលិច​ ក្លោងទ្វារចូលខាងក្រៅ​នៃ​ប្រាសាទតាកែវ។ សិលាចារឹកនេះជាបញ្ជី​កត់ត្រាបុណ្យ​របស់រាជបុរោហិត​ព្រះបាទ​ស្រីសូរ្យ​វម៌្មទី​១ គឺ​ព្រាហ្មណ៍ស្រីយោគី​សូរបណ្ឌិត​ដែលបានថ្វាយតង្វាយទៅកាន់ប្រាសាទនានា​ដូចជាប្រាសាទកោះកេរ ប្រា​សា​ទ​​នៅអង្វេទន្លេ ប្រាសាទព្រៃបាសាក់ ប្រាសាទ​ស្រីចាម្បេសូរ ប្រាសាទកន្ទួតទឹក ប្រាសាទបាសែត ប្រាសាទភ្នំបូព៌ ប្រាសាទច្បារឫស្សី ប្រាសាទ​តាកែវ និងប្រាសាទឯកភ្នំ។ តង្វាយដែ​ល​​ថ្វាយទៅប្រាសាទឯកភ្នំ មានបញ្ជាក់លម្អិតនៅក្នុងសិលាចារឹក​​នាប្រាសាទ​ឯកភ្នំ K.២១១ ដោយសារលោក គឺជាអ្នកចាត់ចែងការសាងសង់ប្រាសា​ទ​នោះ ដើម្បីតម្កល់ព្រះសិវ​លិង្គឧទ្ទិសថ្វាយចំពោះព្រះបាទស្រីសូរ្យវម៌្មទេវទី១ ដែលមាន​ព្រះនាម​ថា «ស្រីសូរ្យវម៌្មេសូរ»។

សិលាចារឹកនេះ ពុំមានចុះកាលបរិច្ឆេទឡើយ ប៉ុន្ដែតាម​ទម្រង់តួអក្សរ គឺចារឡើង​ក្នុងរវាងស.វ.ទី១១ ក្នុងរាជ្យព្រះបាទ​ស្រីសូរ្យវម៌្មទេវទី១។ ទម្រង់តួអក្សរមានលក្ខណៈល្អ​វិចិត្រ​ ច្បាស់ល្អ ចារត្រង់បន្ទាត់ ប៉ុន្ដែផ្ទៃថ្មពុំបានរំលីងឱ្យមានផ្ទៃរាបស្មើល្អប៉ុន្មានឡើយ។ បើពិនិត្យលើក្បួនសំណេរវិញ​ ចំពោះ​ពាក្យខ្មែរ មានប្រើសញ្ញាវិរាមនៅលើតួប្រកប លើកលែងតែពាក្យ «ម្វាយ» «វ្យរ​» និង​ «បី»។ ក្នុងករណី​មិនប្រើសញ្ញាវិរាម គេប្រើតម្រួតព្យញ្ជនៈ​ខាងចុងលើខ្លួនឯងដូចពាក្យ​ «ប្វាន្ន» និង «អំបល្ល» ជាដើម។  ចំណែក​ក្នុងករណី​តួប្រកបខាងចុងពាក្យពុំដាក់សញ្ញាវិរាម ព្យញ្ជនៈខាងដើមពាក្យបន្ទាប់ត្រូវសរសេរ​នៅខាងក្រោមព្យញ្ជនៈខាងចុងនៃពាក្យទីមួយ។ របៀបដូច្នេះ នាំឱ្យមានការសរសេរតម្រួត​ពាក្យ​ចាប់ពីពីរបញ្ចូលគ្នា។

ប្លង់សិលាចារឹកនៅ​ក្លោងទ្វារប្រាសាទតាកែវ (ប្រភព៖ កែសម្រួលពី Coedès 1934)

អត្ថបទដើមជាអក្សរទំនើប

១-  ឱំនមឝ្ឝិវាទិភ្យោគុរុភ្យះទេវឝ្រីយោគីឝ្វរបន្ទិតស្យោទយសិទ្ធិរស្ដុô

២-      ជំន្វន៑​វ្រះកម្រតេង៑អញ៑​ឝ្រីយោគីឝ្វរបន្ទិតស្រុក៑វ្នុរ៑កំទ្វាត៑​វិ

៣-     ឞយ​វ្យាធបុរ​◦តកម្រតេង៑​ជគត្លិង្គបុរ◦មុខវស៑ម្វាយ◦វ្រះត្រិឝូ

៤-      លលង្គៅម្វាយ៑​ភារតីស្ឋាបនា​តិឦឝាន​.តកន្លោងកម្រតេង៑អញ៑​អង្វេ

៥-      ទន្លេ​តិ​ប្រតិឞ្ឋាវ្រះកម្រតេង៑អញ៑ឝ្រីត្រិបុរទហនេឝ្វរ​កនកាង្គស្ដច៑​ប

៦-      ញ្ចោត្សវ​អំវលនុ​ភគវតីជ្វន៑​ហេមទោលាម្វាយ.តកម្រតេង្ជគត៑វ

៧-      ក្ឯក៑ឝិវិកា​ម្វាយ​តិស្ឋាបនា​វ្រះកម្រតេង៑អញ៑​ឝ្រីនាតកេឝ្វរទឝភុ

៨-      ជនុសមស្ដាភរណតគិនុភោគត​អំបាល្លនេះហ​◦ហេម​ករង្កម្វាយ​ជ្យង៑

៩-      វ្យរលិង្តប្ប​·ខាល្មាស៑ម្វាយ​លិង្តប្ប​◦រុប្យករង្កម្វាយ​ជ្យង្បិយ​លិង្តប្ប​·

១០-    រុប្យ​ប្រតិគ្រហ​ម្វាយ​ជ្យង្តប្ប​ម្វាយ​◦រុប្យ​កលឝម្វាយជ្យង៑​ប្រម្វាយលិ

១១-    ង្តប្ប​◦វុទិប្រាក៑ម្វាយជ្យង៑​ប្រម្វាយលិង្តប្ប◦រុប្យភាជនម្វាយជ្យង៑​ប្រំបិ

១២-   យ◦រុប្យកមន្ទលុម្វាយលិង្តប្ប◦មាយូរច្ឆត្រ·គណាតោយអំបេណគិត

១៣-   បំរេ.តកម្រតេង្ជគត៑ឝ្រិចាម្បេឝ្វរតិប្រតិឞ្ឋាវ្រះកម្រតេង៑អញ៑​ឝ្រី

១៤-    ត្រិភុវនញ្ជយអំវល(នុ)ភគវតី​ឝ្រីយកនកាង្គស្ដច្បញ្ចោត្សវ​·

១៥-    ហេមទោលាម្វាយ​អទ៌្ធលោ​ម្វាយ​កនកាង្គ​·សិតច្ឆត្រ​.តកម្រតេង្ជគ

១៦-    ត្កំទ្វាត៑ទិក្តិជៅ​ភូមិ​ភទ្រា​វិទ្យាវីរចាំ​ចំនាំ​ឝ្វេតតន្ទុលា​ទិ​យថា​វិភវô

១៧-   តកម្រតេង្ជគត៑​ឝ្រីជយក្ឞេត្រ​សុវណ៌្នភាជន​ម្វាយ​អង្គុលិយក

១៨-    ប្រំវ្យល​​·វ្រះអន្រោញ៑សវ៌្វទន្ដ​◦សិតច្ឆត្រសវ៌្វទន្ត​◦រត្នតប្បសូយ៌្យ

១៩-    កាន្តាទិវុទិបទិគះប្វាន្ន​·តម្រ្យ​ម្វាយ.តកម្រតេង៑ជគត៑វ្នំបូវ៌្វ​·តិ​

២០-    ប្រតិឞ្ឋា​វ្រះកម្រតេង៑អញ៑ឝ្រីត្រិភុវនញ្ជយស្ដច​បញ្ចោត្សវ.

២១-    តកម្រតេង្ជគត៑​ឆ្បាររន្សិ​◦វ្រះបីថ​សវ៌្វទន្ដ​·គន្គិន្សវ៌្វទន្ដ​សុវណ៌្នរ

២២-   ចិត.តកម្រតេង្ជគត៑​ហេមឝ្ឫង្គទុក៑​ថ្និំ​តវ្រះអច៌្ចា◦បញ្ចឝូល◦រ

២៣-   ណ​មទ៌្ទណតម៌្មាំ.​តកម្រតេង្ជគត៑ឝ្រីនរេន្ទ្រគ្រាម​វ្រះស្រុក៑ភីមបុរ​មន្គិ

២៤-    តស្ឋាបកជ្វន៑រុប្យ​កលឝម្វាយ​ជ្យង៑​ប្រំបីយ◦រុប្យករង្កម្វាយជ្យង្បិយ

២៥-    ស្រុក៑ជាគ្រាម​វ្រះទក្ឞិណាតិជ្វន៑​វិង៑​ជា​ចំនាម​

អត្ថបទប្រែសម្រួល

(១) ឱម សូមនមស្ការចំពោះព្រះគ្រូមានព្រះឥសូរជាអាទិ៍។ សេចក្ដីសម្រេចនិង​សេចក្ដី​ចម្រើន​ ចូរមាន​ដល់​ព្រះស្រីយោគីសូរបណ្ឌិត។

(២-៤) តង្វាយ(របស់)ព្រះគម្ដែងអញស្រីយោគីសូរបណ្ឌិតស្រុក(នៅ)ផ្នូរកន្ទួត(ព្រៃ នៃ)តំបន់​វ្យាធបូរ​ (ថ្វាយ)ចំពោះ​គម្ដែងជគតលិង្គបូរ(គឺប្រាសាទកោះកេរ មាន) មុខពស់១ ព្រះត្រីសូល៍​(ទម្ងន់​)​​​​១​ភារ ស្ថាបនា​​(តម្កល់នៅទិស)ឦសាន​។

(៤-៦) (តង្វាយ)ចំពោះ​កន្លោងគម្ដែងអញ​អង្វេទន្លេ​​(មាន) ប្រតិស្ឋានព្រះគម្ដែងអញ​ស្រី​ត្រីបុរទហនេសូរ(ធ្វើអំពី)មាស (ជា)ធំ​(នៅក្នុងពិធី)បញ្ចោត្សវ និង​​ព្រះ​ភគវតី ថ្វាយអង្រឹងមាស១។

(៦-១៣) (តង្វាយ)ចំពោះគម្ដែងជគតវកឯក(មាន) គ្រែស្នែង១ ស្ថាបនាព្រះគម្ដែងអញ​ស្រី​នាដ​កេសូរព្រះហស្ថ១០ ដោយមាន​បំពាក់​គ្រឿង​អលង្ការ ​និង(ថ្វាយនូវ)ភោគទ្រព្យអម្បា​ល​​នេះ​(មាន) ​ផ្ដិល​ឬ​ចាន​​មាស១ (ទម្ងន់)២ជញ្ជីង ១០តម្លឹង, ខាលមាស១ (ទម្ងន់)១០តម្លឹង​, ផ្តិល​ឬ​ចានប្រាក់១ (ទម្ងន់)៣ជញ្ជីង ១០តម្លឹង, ក​ន្ថោរស្ដោះប្រាក់១ (ទម្ងន់)១១ជញ្ជីង,​ ថូក្លស់ប្រាក់១ ៦(ទម្ងន់)ជញ្ជីង ១០តម្លឹង, ថូវុទិប្រាក់១ (ទម្ងន់)៦ជញ្ជីង ១០តម្លឹង, ភាជន៍ប្រាក់១ (ទម្ងន់)៨ជញ្ជីង, ថូកមណ្ឌលុ១ (ទម្ងន់)១០តម្លឹង, មយូរឆ័ត្រ, (និង)ក្រុមអ្នកបែន(ស្រូវ)​ជា​អ្នក​បម្រើ(ការ)។

(១៣-១៥) (តង្វាយ)ចំពោះគម្ដែងជគតស្រីចាម្បេសូរ(មាន) ប្រតិស្ឋានព្រះគម្ដែងអញស្រីត្រីភុវ​នញ្ជ័យនិង​ព្រះភគវតី​ស្រី(ធ្វើអំពី)មាស ជាធំ​(នៅក្នុងពិធី)បញ្ចោត្សវ អង្រឹងមាស១ ​អទ៌្ធលោ​​​មាស១ (និង)ស្វេតឆត្រ​​។

(១៥-១៩) (តង្វាយ)ចំពោះគម្ដែងជគតកន្ទួតទឹក (គឺ)ជាវ​ភូមិ​ភទ្រា​វិទ្យាវីរ(ថ្វាយ) (និង)​រៀបចំ​គ្រឿងរណ្ដាប់បូជាមានអង្ករសម្រិតជាដើម តាមទ្រព្យដែលមាន។

(១៩-២០) (តង្វាយ)ចំពោះគម្ដែងជគតស្រីជ័យក្សេត្រ(គឺប្រាសាទ​បាសែត ​(មាន) ភាជន៍មាស១, ​ចិញ្ចៀន៧, ព្រះអន្រោញភ្លុកសុទ្ធ, ស្វេតឆត្រភ្លុកសុទ្ធ​,​ រតនមណី១០ (មាន)កែវសូរ្យកាន្តជាដើម, ថូវុទិ, កន្ថោរស្តោះ៤ (និង)ដំរី១។

(១៩-២០) (តង្វាយ)ចំពោះ​គម្តែងជគតភ្នំបូព៌ (គឺ)ប្រតិស្ឋាន​ព្រះគម្តែងអញស្រីត្រីភុវនញ្ជ័យជាធំ​(ក្នុងពិធី)​បញ្ចោត្សវ។

(២១-២២) (តង្វាយ)ចំពោះគម្តែងជគត​ច្បារឫស្សី​(មាន) គ្រែព្រះ(ធម៌ធ្វើពី)ភ្លុកសុទ្ធ (និង)គន្គិន(ធ្វើពី)ភ្លុកសុទ្ធ​រំលេចមាស។

(២២-២៣) (តង្វាយ)ចំពោះគម្តែងជគត​ហេមស្រឹង្គ(គឺប្រាសាទតាកែវ) ថ្វាយគ្រឿងអលង្ការដល់ព្រះបដិមា, បញ្ចសូល៍ (និង)ដំបងចម្បាំងសម្រាប់អ្នករបាំ។

(២៣-២៥) (តង្វាយ)ចំពោះ​គម្តែងជគតស្រីនរេន្ទ្រគ្រាម(គឺ​ប្រាសាទឯកភ្នំ) (នៅ)​ព្រះស្រុកភីមបុរៈ ដែលលោក​(គឺ​ព្រាហ្មណ៍យោគីសូរបណ្ឌិត​)ជាអ្នកស្ថាបនា(មាន) ថ្វាយថូក្លស់ប្រាក់១ (ទម្ងន់)៨ជញ្ជីង, (និង)ផ្ដិលឬចាន​ប្រាក់១ (ទម្ងន់)៣ជញ្ជីង។ ស្រុកជាគ្រាម (ជា)​ព្រះតង្វាយដឹងគុណ ថ្វាយ​(ដល់ប្រាសាទនេះ)ជា​គ្រឿងចំណាំបូជា​។

សំណៅផ្ដិតសិលាចារឹក​ប្រាសាទតាកែវ K.២៧៦ (ប្រភពរូប៖ EFEO_ CAM17034)

វាក្យសព្ទ

ករង្ក            (​សំ.) ថូ ពែង ផ្ដិល ឬចាន។

កលឝ          (សំ.) ថូក្លស់ ថូឬភាជន៍សម្រាប់ស្រង់ទឹក។

គន្គិន           វត្ថុប្រើប្រាស់ម្យ៉ាងដែលគេពុំទាន់អាចកំណត់ន័យបាន។

ជំន្វន៑           ជំនូន តង្វាយ។ ជំន្វន៑ < ជ្វន៑ “ជូន”។

ចំនាំ            គ្រឿងរណ្តាប់បូជា គ្រឿងរៀបចំសម្រាប់បូជា។

                 ដ៏, ដល់, ចំពោះ,…។

តម្រ្យ             ដំរី។

ថ្និំ                  គ្រឿងអលង្ការ គ្រឿងប្រដាប់កាយ។

ទក្ឞិណា      (សំ.)  រង្វាន់ឬប្រាក់សគុណចំពោះគ្រូ ឬព្រាហ្មណ៍, ​តង្វាយ,…។

បីថ               (សំ.) កៅអី អាសនៈ បល្ល័ង្ក គ្រែព្រះធម៌(?)។

ប្រតិគ្រហ      (សំ.) កន្ថោរស្តោះ។ ដូចពាក្យ បទិគះ ដែរ។

ភា            (សំ.) ជាខ្នាតរង្វាស់ទម្ងន់របស់ឥណ្ឌា។

រណមទ៌្ទណ   (សំ. រណ = ចម្បាំង សង្គ្រាម + មទ៌ន = កិន កម្ទេច បុក…) ​ដំបងចម្បាំង ដំបង។

ម៌្មាំ                 អ្នករាំ។

រូប្យ               (សំ.) ដែលធ្វើពីប្រាក់ ដែលមានរូបល្អ។

លង្គៅ           ស្ពាន់។

វុទិ              (សំ.) ថូម្យ៉ាង។

ឝ្វេតតន្ទុល    (សំ. ​< ឝ្វេត = ស + តន្ទុល =អង្ករ) អង្ករសម្រិត។

សវ៌្វទន្ត          (សំ. សវ៌្វ = សព្វ + ទន្ដ = ធ្មេញ ភ្លុក) ភ្លុកសុទ្ធ។

ស្ឋាបក          (សំ.) អ្នកស្ថាបនា។

ហេមទោលា (សំ.  ហេម = មាស + ទោលា = អង្រឹង) អង្រឹងមាស។

អង្គុលិយក    (សំ.) ចិញ្ចៀន។

អច៌្ចា            (សំ. អច៌ា)រូបបដិមា។

អទ៌្ធលោ         វត្ថុប្រើប្រាស់ម្យ៉ាងដែលគេពុំទាន់អាចកំណត់ន័យបាន។

អំបេណ       (< បេន៑ =បែន)  អ្នកបែន(ស្រូវ)។

—————————————

Prasat Takeo Inscription K.276

Takeo Temple is a temple in the Angkor area of Siem Reap Province, which began being built during the reign of Sri Suryavarman V (Jayavarman IV 968-1001 CE) and continued until the reign of Sri Suryavarman I (1002-1050 CE). However, the temple was not completed. We can see a few fine sculptures or ornaments on the wall surface of the temple. In this temple, there are a total of seven inscriptions, K.275-78 and K.534-536. These inscriptions were previously studied by French researchers. In this article, we choose the inscription K.276, which is inscribed in 1 line of Sanskrit and 24 lines of Khmer language, and translated into modern Khmer. This inscription is located on the south gate of the west gate of the outer entrance of Takeo temple. This inscription is a record of the ceremony of the royal priest of Sri Suryavarman I, the Brahmin Sri Yogi So Bandit, who made offerings to temples such as Prasat Koh Ker, temples at the Angve Tonle, Prasat Vrai Basac, Prasat Sri Champe So, Prasat Kantuot Teuk, Prasat Basset, Prasat Phnom Bo, Prasat Chbar Russey, Prasat Takeo, and Prasat Ek Phnom. The offering to Ek Phnom is detailed in the inscription on Ek Phnom K. 211 because he was in charge of the construction of the temple to keep the Shiva Linga dedicated to Sri Suryavarman I, named “Sri Suryavarman So”.

This inscription has no dated, but in alphabetical form, it was written between the 11th century during the reign of Sri Suryavarman I. The letter form is fine, clear and straight, but the stone surface is not smooth enough.

អត្ថបទដោយ៖ លោក ហ៊ុន ឈុនតេង

- Advertisement -spot_img

អត្ថបទជាប់ទាក់ទង

អត្ថបទផ្សេងទៀត

- Advertisement -spot_img

បណ្ដាញសង្គម

18,489FansLike
191,100FollowersFollow
17,700SubscribersSubscribe
- Advertisement -spot_img
error: Content is protected !!